Business-to-Consumer (B2C)

B2C

Met de term business-to-consumer (B2C) worden bedrijven aangeduid die hun diensten of producten voornamelijk gaan verkopen aan particulieren. Deze markt wordt ook wel eens de detailhandel genoemd. 

Zeer bekende organisaties die hierin opereren zijn bijvoorbeeld Albert Heijn, H&M, Kruidvat en Zeeman. Ook vallen webwinkels zoals bijvoorbeeld Wehkamp.nl of Zalando.nl in deze categorie.

Grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips vallen een beetje tussen de B2C en B2B markt. Ze leveren namelijk in eerste instantie hun producten aan bedrijven die ze op hun beurt doorverkopen, maar ze richten zich bij de marketing wel op de particulieren omdat zij uiteindelijk het product willen gebruiken en ook daadwerkelijk gaan kopen.

Kenmerkend voor de B2C markt is dat de aankoopfrequentie beduidend hoger ligt dan de B2B markt. Maar de aankoopbedragen zijn dan anderzijds aanzienlijk lager. De producten zijn vooral gericht op dagelijks gebruik. Reclame-uitingen vindt men dan ook vaak terug op radio, billboards en televisie.

Citymarketing

Citymarketing is een vorm van marketing die zich richt tot het promoten van de stad of een deel ervan. Citymarketing wordt toegepast om het imago van de stad te veranderen, te verbeteren of te versterken. Dit kan als doel hebben om meer toeristen aan te trekken of om de stad interessanter te maken voor bedrijven. 

Belangrijke punten bij citymarketing:

Bepaal wie je wilt bereiken. Is je doelgroep de inwoners of ondernemers van de stad of juist de mensen buiten de stad? Aan de hand van je doelgroep kun je beslissen via welke kanalen je de citymarketing kunt uitvoeren. Toeristen kun je namelijk niet via de lokale krant bereiken.
Welke identiteit heeft de stad. Elke stad wordt gekenmerkt door zijn eigen persoonlijkheid. Dit kun je gebruiken als grote troeven en mededelen aan de doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld zaken zijn als ligging, geschiedenis, uiterlijk, grootte, bekende gebouwen of evenementen.
Wat is het doel van je citymarketing campagne? Bepaal wat je wilt bereiken met je campagne. Wil je voor een groot evenementen mensen naar je stad toe trekken, dan zul bijvoorbeeld een andere strategie moeten toepassen dan wanneer je bijvoorbeeld het gevoel van veiligheid van de mensen in de stad wilt vergroten.

Om citymarketing succesvol te maken kun je bijvoorbeeld een gemeentelogo laten maken en die duidelijk in beeld brengen, zowel in de stad als de communicatie naar buiten toe. Ook kun je bijvoorbeeld een stadsslogan laten maken, zodat mensen meteen weten en onthouden waarvoor de stad staat. 

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten