Crowdfunding en crowdsourcing
Ondernemers en marketeers komen vaak voor de vraag te staan hoe bestaande en nieuwe klanten kunnen worden betrokken bij (nieuwe) producten. De verschijning van het boek The Wisdom of Crowds in 2004 heeft ervoor gezorgd dat de drang om grote groepen mensen te betrekken bij innovaties is toegenomen. De laatste jaren is er vooral aandacht voor twee vormen waarbij ‘crowds’ worden ingezet: crowdfunding en crowdsourcing. Beide methodes kunnen worden ingezet om de doelgroep te benaderen of te betrekken bij de ontwikkeling, maar ook bij marketing en verkoop van producten.
Crowdfunding
Het enorme succes van websites als kickstarter.com heeft geleid tot grote interesse in crowdfunding. Via dit soort sites kunnen bedrijven mensen uitnodigen om te investeren in hun innovatieve ideeën en producten. Via kickstarter.com is al meer dan één miljard dollar opgehaald. In eerste instantie ging het vooral om start-ups die zochten naar financiering, maar de laatste jaren vinden ook bestaande kleine en grote bedrijven hun weg naar sites als kickstarter.com. Het is een ideale plek om bepaalde producten en diensten aan de markt voor te stellen en, nog voordat een cent is geïnvesteerd, de markt veilig stellen. Immers, steeds vaker stellen bedrijven voor om een bepaald product te ontwikkelen, waarbij de ‘investeerders’ als beloning niet zozeer een rendement op hun investering krijgen, maar het resulterende product. Kortom, nog voordat het product is gemaakt, is het al verkocht. Er lijkt geen marketing aan te pas te komen. Maar toch is dat niet zo. Juist dankzij slimme marketing van het project, raken investeerders (lees: de doelgroep) geïnteresseerd. De kunst is om mensen die de site gebruiken over te halen om voor jouw product te gaan, en niet voor de concurrent. En, om de investeerders over te halen om vervolgens jouw product via hun sociale netwerken te promoten. Immers, de ontwikkeling gaat alleen door indien voldoende geld is opgehaald. Een goed voorbeeld is het project rondom het Pebble horloge. De bedenkers van dit horloge wilden 100.000 dollar ophalen om de ontwikkeling te financieren. Door de goede presentatie op de website kickstarter.com, met mooie plaatjes en uitgekiende teksten, werd uiteindelijk ruim tien miljoen dollar opgehaald. Tienduizenden horloges werden op deze wijze verkocht nog voordat ze waren ontwikkeld. Inmiddels staat de teller op bijna honderdduizend verkochte horloges.
Crowdfunding in Nederland
In Nederland bestaan ook diverse crowdfunding platformen als Symbid, Seeds.nl en Geldvoorelkaar.nl. Het bekendste platform is misschien nog wel Tenpages, waarbij schrijvers de eerste tien pagina’s van hun boek kunnen laten beoordelen door lezers. Indien genoeg lezers geloven in het boek en zodoende voldoende geld wordt opgehaald, wordt het boek daadwerkelijk uitgegeven. Om een idee te krijgen welke projecten goed werken op kickstarter, kun je een actueel overzicht bekijken met recent geslaagde concepten op de pagina kickstarter.com/discover/successful.
Crowdsourcing
Door middel van crowdsourcing, ook wel co-creatie genoemd, kunnen bedrijven hun doelgroep benaderen en vervolgens aan zich binden. Crowdsourcing is een samentrekking van twee woorden: crowd en outsourcing. Het is een methode om grote groepen mensen te betrekken bij innovatie en onderzoek. Een massale brainstorm. Bedrijven die (potentiële) klanten uitnodigen om mede te bepalen hoe een product eruit komt te zien, worden relatief vaak als ‘sympathiek’ beschouwd. Voor marketeers is crowdsourcing een manier om inzage te krijgen in de wijze waarop klanten denken over nieuwe en bestaande producten. Door hen mee te laten denken over innovaties, wordt waardevolle kennis vergaard die de basis kan zijn voor nieuwe producten, maar ook voor slimmere (online) marketing. Er wordt immers duidelijk welke aspecten van producten extra worden gewaardeerd. Succesvolle crowdsourcing projecten vereisen dat deelnemers echt het gevoel hebben dat ze invloed kunnen uitoefenen op producten en diensten. Hun input moet mede richtinggevend zijn voor de toekomst van die producten en diensten. Het is verstandig om deelnemers een bepaalde beloning te geven. Dat hoeft niet zozeer een financiële beloning te zijn. Vaak vinden deelnemers het al voldoende dat ze de kans krijgen bij te dragen. Het vermelden van de namen van mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd kan een extra motivatie zijn. Via de website innoventive.com is het mogelijk crowdsourcing projecten op te zetten. Grote bedrijven als SAP, Colgate, Boeing en Procter & Gamble maken gebruik van de site.
Crowdsourcing in Nederland
In Nederland is Battle of Concepts bekend als crowdsourcing platform. Via die site kunnen bedrijven de massa oproepen om ideeën te bedenken. De beloning kan oplopen tot wel 10.000 euro voor de winnaar. Op het moment van schrijven staan er diverse battles op de site. Essent zoekt mensen die een ‘energie gerelateerde app die gebruik maakt van gecombineerde databronnen’ kunnen bedenken en biedt 5.000 euro aan degene met het winnende idee. De NS looft 1.250 euro uit voor degene die de beste tips geeft om de webshop spoordeelwinkel.nl te verbeteren.
Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?
Wil je Omzet behalen uit je online marketing?
Dami Marketing
Online marketing diensten
SEO-diensten
Linkbuilding uitbesteden
Zoekmachine optimalisatie
WordPress-diensten
Nieuwe webshop
Nieuwe website
WordPress-onderhoud
SEO
Dami Marketing
0642067798
info@damimarketing.nl
Online marketing diensten
SEO-diensten
Linkbuilding uitbesteden
Zoekmachine optimalisatie
WordPress-diensten
Nieuwe webshop
Nieuwe website
WordPress-onderhoud
SEO