Location based marketing

Location based marketing wordt gebruikt om een specifieke locatie, waar bijvoorbeeld een winkel of restaurant is gevestigd, te promoten. De belangrijkste location based diensten zijn Foursquare, Google Places en Facebook Places. In dit blog komen ze aan de orde.
Foursquare
Via Foursquare kunnen mensen op bepaalde locaties ‘inchecken’ via hun mobiele telefoon. Dat is mogelijk omdat vrijwel alle smartphones via GPS de exacte locatie van de telefoon kunnen bepalen. Veel mensen koppelen hun Foursquare account aan Twitter en Facebook. Als ze op een bepaalde locatie inchecken, verschijnt er op die netwerken een bericht dat ze op die specifieke locatie aanwezig zijn. Foursquare bezit een spelelement: voor elke check-in krijg je punten. Als jij degene bent die de meeste punten heeft behaald op een bepaalde locatie, dan word je de ‘burgemeester’ van die locatie. Maar er zijn ook andere medailles te behalen. Dat zorgt ervoor dat mensen de dienst blijven gebruiken. In Nederland zijn er nu 175.000 gebruikers van Foursquare. Naar schatting zijn er daarvan zo’n 50.000 echt actief. Dat is een relatief kleine groep, maar dankzij hun volgers op Twitter en Facebook bereiken ze met hun ‘check-ins’ ongeveer een miljoen mensen. Bedrijven kunnen Foursquare gebruiken om mensen naar hun locaties te trekken. Sommige winkels bieden de burgemeester korting aan op artikelen en diverse horecagelegenheden hebben voor hem gratis koffie klaarstaan. De reden? Wanneer iemand incheckt bij winkel A, dan wordt een tweet of Facebook update verspreid naar alle volgers van die persoon, waarin staat dat hij in winkel A is. Zo krijgt de winkel exposure onder een grote groep mensen. Hierna een klein overzicht van voordelen die gebruikers van Foursquare kunnen krijgen in Amsterdam. Ze geven een indruk van de wijze waarop Foursquare kan worden ingezet: – Van der Valk Hotel Schiphol Gratis upgrade voor de burgemeester – Hilton Amsterdam Airport Schiphol Gratis uur wifi voor check-in – CitizenM Amsterdam City Gratis koffie bij de eerste check-in – Restaurant Barca Gratis drankje bij eerste check-in – Wagamama Gratis drankje voor elke check-in bij bestelling van maaltijd – Cafe Americain Gratis drankje voor de burgemeester – Boom Chicago Burgemeester mag een maand lang elke show gratis zien – Selexyz Scheltema Gratis bestseller na tien check-ins Locaties die actief zijn op Foursquare, kunnen bezoekers daarop attenderen. Zo kom ik geregeld in gelegenheden waar de onderstaande sticker op de deur zit:
Betaalde exposure op Foursquare
Foursquare biedt inmiddels op kleine schaal mogelijkheden om te adverteren, maar alleen op aanvraag. Enkele grote merken zijn toegelaten als eerste adverteerders. Het netwerk test met Promoted Updates en Local Updates. Bedrijven kunnen Promoted Updates inzetten om check-ins bij hun locaties extra aandacht te geven onder gebruikers. Met Local Updates kunnen bepaalde acties op locaties extra aandacht krijgen. Cases van diverse bedrijven zijn te lezen op http://business.foursquare.com. Naar verwachting zal Foursquare pas in de loop van 2014 betaalde mogelijkheden aan bedrijven bieden om, zoals het zelf stelt ‘meer mensen door je deur te laten lopen’.
Facebook Places
Facebook Places is vergelijkbaar met Foursquare. Gebruikers checken in op specifieke locaties, waarna er een update verschijnt die wordt gedeeld met alle Facebook vrienden. Bedrijven kunnen eigen locaties aanmaken op Facebook Places en deze via Facebook Ads promoten. Net als bij Foursquare kunnen bedrijven bepaalde voordelen bieden aan mensen die inchecken op hun locatie. Facebook heeft hiertoe vier soorten voordelen benoemd: – Individual deal Hiermee kunnen bedrijven bijvoorbeeld korting geven aan iedereen die één of meer keer incheckt op de locatie – Friend deal Hier kunnen alleen groepen een bepaald voordeel claimen als ze tegelijkertijd inchecken op een bepaalde locatie – Loyalty deal Mensen die tussen de twee en twintig keer inchecken op een bepaalde locatie, kunnen aanspraak maken op een ‘loyaliteitsbeloning’ – Charity deal Hier geven bedrijven een klein bedrag aan een goed doel voor elke check-in.
Google Places en Google Adwords Express
Volgens Google zoekt 97 procent van haar gebruikers minimaal één keer per maand naar een lokaal bedrijf. Met Google Places kunnen bedrijven hun locaties gemakkelijk toevoegen aan resultaten van Google. Bij relevante zoekresultaten wordt vervolgens een ‘Google Place’ resultaat getoond dat veel meer opvalt dan normale resultaten, vaak aangevuld met een kaart waarop de locatie is te zien. Het toevoegen van locaties aan Google Places is gratis. Je kunt foto’s, updates, openingstijden en nog veel meer informatie toevoegen aan je profiel, zodat klanten meteen volledig op de hoogte zijn. Gebruikers van de zoekmachine kunnen een profiel op Google Places gemakkelijk delen, beoordelen en aanraden aan hun vrienden. Bedrijven kunnen reviews direct bekijken en er eventueel op reageren.
Lokaal adverteren met Google AdWords Express
Met Google AdWords is het mogelijk om te targeten rondom specifieke locaties. Met Google AdWords Express, een nieuwe dienst van Google, is het gemakkelijker om een locatie bekendheid te geven. Je selecteert een bedrijfscategorie, geeft enkele basisgegevens over het bedrijf en schrijft een korte advertentietekst. Wanneer mensen in de omgeving zoeken naar jouw producten of diensten, wordt jouw advertentie boven of naast de zoekresultaten weergegeven. De locatie wordt tevens aangeduid met een blauwe markering op Google Maps, zodat het opvalt bij potentiële klanten. Als adverteerder betaal je per klik.
QR codes en Bluetooth marketing
QR codes en Bluetooth kunnen worden ingezet om mensen die zich op specifieke locaties bevinden te bereiken. Indien je een aanpak ontwikkelt voor location based marketing, is het verstandig om ook deze mogelijkheden te onderzoeken. Wel geldt dat het wenselijk is om een goede mobiele site te hebben, omdat deze methodes van marketing altijd uitkomen bij een mobiele site.
Twitter en LinkedIn lokaal inzetten
Twitter en LinkedIn bieden net als Facebook in toenemende mate goede geografische targeting mogelijkheden. Dat is relatief gemakkelijk, omdat op deze sociale netwerken mensen zelf aangeven waar ze wonen en, zeker op Facebook en Twitter, waar ze zich bevinden. Maar Twitter biedt een additionele optie om rondom een specifieke locatie te adverteren. De trending topics die op Twitter verschijnen zijn immers gekoppeld aan specifieke steden. Het is mogelijk om een trend in een specifieke stad te sponsoren door middel van promoted trends . In Nederland zijn er vooralsnog drie locaties beschikbaar (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) maar de kans is groot dat op korte termijn meer steden volgen. Adverteerders kunnen in zo’n specifieke stad bovenaan de lijst met trends komen. Interessant voor bedrijven die alleen in een specifieke regio actief zijn.
Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?
Wil je Omzet behalen uit je online marketing?

Dami Marketing
Online marketing diensten
SEO-diensten
Linkbuilding uitbesteden
Zoekmachine optimalisatie
WordPress-diensten
Nieuwe webshop
Nieuwe website
WordPress-onderhoud
SEO

Dami Marketing
0642067798
info@damimarketing.nl
Online marketing diensten
SEO-diensten
Linkbuilding uitbesteden
Zoekmachine optimalisatie
WordPress-diensten
Nieuwe webshop
Nieuwe website
WordPress-onderhoud
SEO