Marketing Automation

Marketing Automation

Met Marketing Automation wordt bedoelt het automatiseren van de volledige keten die je (potentiële) klant doorloopt, dit vanaf het moment van kennismaking naar de aankoop van je dienst of product en dan door tot het moment dat hij zelf anderen gaat enthousiast maken over je product of bedrijf. Op deze manier bouw je een uitgebreid profiel op van je klant.

Door Marketing Automation wordt uw klant geholpen bij hun zoektocht naar de juiste dienst of het juiste product die aansluit op hun wensen. Je voorziet ze op het juiste moment van de juiste informatie en daardoor is de kans groter dat ze klant worden bij u. Dit alles doe je door een geautomatiseerde dialoog te starten met je klant. Op basis van vraag en antwoord krijg je een zeer duidelijk beeld van wat de klant wilt en zodoende weet het systeem automatisch wat de volgende stap is.

De kracht van deze methode zit hem enerzijds in de automatische verwerking van klanten en wat de volgende stap is voor deze klant, en anderzijds in de consistentie en ondersteuning aan je klanten.

Wanneer zet je Marketing Automation in?

        −       Wanneer je intelligente en uitgebreide webforms en landingspagina’s gebruikt

        −       Wanneer je meerdere producten binnen meerdere markten verkoopt

        −       Wanneer je customer journey langer is dan een week

Marketingfunnel

De marketingfunnel kan worden vergeleken met een soort van trechter waar je je potentiële klanten doorheen laat gaan. Deze funnel is het proces waarbij je je de klant opwarmt om uiteindelijk een betalende klant te worden van je en je laat de bezoekers die geen klant willen worden halverwege de trechter achter. Dit bespaart je niet alleen tijd, maar ook aandacht en energie die uiteindelijk toch tot niets leidt.

Stel je even een trechter voor. Deze gaat van breed naar smal. Je kunt deze trechter nu denkbeeldig onderverdelen in verschillende delen. In het eerste deel zitten dan de meeste mensen. Dit zijn de bezoekers van wie de aandacht getrokken is en die interesse hebben in uw product of dienst. Je kunt de aandacht van deze bezoekers trekken door bijvoorbeeld gratis producten weg te geven. Hierbij kun je denken aan blogs, whitepapers, video’s, een gratis e-book of een gratis webinar.

De volgende stap in de funnel is wanneer een bezoeker een lead wordt. Dit is een potentiële klant. Dit zijn bijvoorbeeld klanten die hun emailadres hebben achtergelaten in ruil voor een gratis e-book. De drempel voor deze bezoekers is zeer laag, zeker als je weet dat ze in ruil een gratis e-book krijgen. Deze leads zijn bekend met je bedrijf en ze vinden uw content die je gratis aanbiedt van enige waarde dat ze meer van u willen.

De volgende stap in de funnel is wanneer een lead een prospect wordt. Een prospect is een gekwalificeerde lead. Dit is een bezoeker die op de hoogte is van je aanbod, dit doordat je hem (eventueel herhaaldelijk) een aanbieding hebt gestuurd op het door hem opgegeven e-mailadres. Deze klant wordt nog steeds voorzien van gratis content, zoals bijvoorbeeld blogs en webinars, maar er wordt langzaam ook voorbereid om deze klant een kopende klant te maken door de klant bewust te maken van wat je nog allemaal kan bieden als hij voor u een betalende klant wordt.

Daarna komen we aan het volgende en tevens ook laatste deel van de trechter. Dit is het deel waar de trechter het smalst is en waar we ook met een aanzienlijk minder bezoekers zitten dan bovenaan de trechter. Hier bevinden zich de kopende klanten. Deze klanten zijn zo enthousiast over uw gratis producten, dat ze hebben besloten om je eindproduct te kopen van u. 

Onthou dit even: 2% koopt na het eerste contact, 3% na het tweede contact, 5% na het derde contact, 10% na het vierde contact en 80% na het vijfde tot twaalfde contact. Herhaaldelijk waardevolle informatie naar uw potentiële klanten sturen is dus wel degelijk enorm belangrijk.

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten