Pinterest

pinterest

De naam ‘Pinterest’ is een samentrekking van ‘Pin’ en ‘Interest’. De site stelt mensen en bedrijven in staat om digitale pinwanden aan te maken. De pinwanden kunnen worden gevuld met visuals die de gebruiker op het web tegenkomt. Zo ontstaan er visuele wanden die bovendien ook nog eens kunnen worden gedeeld. In februari 2013 haalde Pinterest bij investeerders 200 miljoen dollar op tegen een waardering van 2,5 miljard dollar. Ongekende bedragen, maar wellicht niet zo vreemd. Pinterest was in 2012 het snelst groeiende sociale netwerk ter wereld. Via Pinterest werd in 2012 bijna evenveel verkeer naar websites gebracht als via Twitter. Op Pinterest kunnen gebruikers elkaar volgen om zo op de hoogte te blijven van nieuwe ‘pins’. Sommige fervente pinners hebben honderdduizenden volgers. Dat aantal zal nog gaan groeien, omdat Pinterest zelf nog altijd snel groeit.

Online marketing op Pinterest

Pinterest biedt nog geen betaalde mogelijkheden om te adverteren. Er zouden wel al kleine testen plaatsvinden met grote merken, maar de kans is groot dat de kleine adverteerder nog even moet wachten voor mogelijkheden om te adverteren. Desondanks kan Pinterest wel degelijk worden benut door bedrijven om exposure en veel bezoek te genereren. Maak mooie pinwanden Het unieke aan Pinterest is dat bij elke visual die wordt geplaatst duidelijk staat aangegeven van welke site het plaatje werd gepind. Dat biedt kansen. Bedrijven die erin slagen om de bezoekers van hun site aan te moedigen om leuke plaatjes (zoals infographics) op Pinterest te plaatsen, kunnen veel gratis bezoek tegemoet zien. Immers, gebruikers van Pinterest die deze plaatjes zien, bezoeken vaak de site waar de originele visual werd gepubliceerd. Bedrijven kunnen Pinterest inzetten om hun producten en diensten van een ‘andere’ kant te tonen. Het bedrijf General Electric (GE) publiceert bijvoorbeeld opvallende visuals rondom haar producten teneinde ze van een andere, soms meer ecologische, kant te belichten. General Electric beheert tien pinwanden met elk een ander doel: – Badass machines Foto’s van enorme machines die GE produceert – The archives Historische foto’s van vroegere producten – Making data work Visuals die tonen hoe producten echt werken – That’s genius Opvallende innovaties van GE – Under the microscope Sterk uitvergrote foto’s van organismen – GE inspired me Foto’s van fans van GE – The whatworks project Hoe gebruiken mensen producten van GE – GE cafe Plaatjes uit de GE cafetaria – From the factory floor Plaatjes van de GE werkvloer – GE garages Gebouwen (binnen en buiten) waar medewerkers werken. Op alle individuele visuals op de pinwanden kunnen bezoekers reageren. Ze kunnen ze bovendien ook delen, liken en zelfs integreren op hun eigen websites of weblogs. Op die wijze kan één enkele visual voor grote exposure zorgen.

Plaats mooie visuals en maak ze deelbaar

Naast eigen pinwanden, doen bedrijven er verstandig aan om op hun website aantrekkelijke, mooie visuals te plaatsen en die door middel van de ‘pin it’ knop deelbaar te maken. Wanneer de visuals worden gedeeld op Pinterest en bezoekers bekijken die visuals, is er grote kans op gratis bezoek naar de eigen site.

Welke visuals zijn gedeeld?

Als je wilt zien welke visuals van jouw website zijn gedeeld op Pinterest, kun je de volgende url gebruiken: pinterest.com/source/website.nl/ Na het intoetsen van die url toont Pinterest alle pins die zijn geplaatst vanaf website.nl en de accounts die de pins hebben geplaatst.

Belonen van pinners

Steeds vaker bedenken bedrijven acties om hun doelgroep over te halen om over hun producten en diensten te ‘pinnen’. Een van de leukere acties op Pinterest werd georganiseerd door het bedrijf Threadless dat onder meer T-shirts produceert en verkoopt via haar website. In het kader van Valentijnsdag riep Threadless mensen op om een speciaal pinbord op Pinterest te plaatsen met de naam ‘Threadless Vday challenge’. Threadless vroeg de makers om tien ‘pins’ op het bord te plaatsen die specifiek waren gewijd aan één speciaal persoon. Vijf van de pins moesten te maken hebben met Threadless producten. Vervolgens konden mensen de borden insturen, waarbij de winnaar alle producten ontving die op zijn bord stonden. De actie leverde Threadless mooie exposure en goede verkoop op, terwijl de kosten beperkt waren. De mensen die meededen aan de actie zorgden zelf voor de marketing van hun eigen borden, want ook het aantal volgers van de borden werd meegenomen bij het bepalen van de winnaar.

Honda

Honda kwam met een actie waarbij het fervente pinners 500 dollar betaalde om te stoppen met pinnen en, voor één hele dag, iets in de echte wereld te gaan doen dat ze heel graag wilden doen. Om vervolgens een dag erna te pinnen over hetgeen ze hadden gedaan. De vijf beste pinners kregen een eigen positie op de pinwand van Honda teneinde andere pinners aan te moedigen een dag iets leuks te gaan doen. Het paste in de campagne achter de nieuwe Honda CR-V, die mensen in staat zou stellen om leuke dingen te doen in hun leven. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Zo zou KLM bijvoorbeeld een wedstrijd kunnen uitschrijven waarbij mensen die een pinbord maken rondom hun favoriete vakantie een gratis ticket kunnen winnen naar die locatie.

Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?

Wil je Omzet behalen uit je online marketing?

Recente blog berichten