Advertentienetwerk
Advertentienetwerken zijn bedrijven die functioneren als tussenpersoon voor uitgevers en adverteerders. Ze houden zich bezig met het verzamelen van advertentieruimte bij de uitgevers (personen of bedrijven met een interessante website waar advertenties op vertoond kunnen worden) en verkopen dit vervolgens aan de adverteerders. In ruil voor deze dienst betaal je als adverteerder een vergoeding. Een advertentienetwerk kan vaak goede resultaten bezorgen voor uw advertentie. Vaak beschikken dergelijke bedrijven over een groot netwerk zodat ze uw advertentie zo kunnen plaatsen dat ze voor jou het meeste oplevert, of dat nu clicks, leads of sales zijn. Ze kunnen uw advertentie bijvoorbeeld in hun volledige netwerk plaatsen, of enkel binnen een specifiek kanaal gebaseerd op uw doelgroep. Zo kunt u zich optimaal verzekeren van doelgerichte bezoekers. Het advertentienetwerk neemt ook ander werk voor u uit handen. Zo zorgen ze voor de nodige diensten qua rapportages van uw advertenties. Ze voeren de betalingen uit naar de uitgevers en geven jouw een enkelvoudige factuur voor uw volledige marketingcampagne. Er zijn ondertussen al veel grote internetbedrijven die hun eigen advertentienetwerk hebben. Google heeft bijvoorbeeld Google AdWords (voor adverteerders) en Google AdSense (voor uitgevers). Ook Facebook, Twitter en Instagram hebben ondertussen een eigen advertentienetwerk.
Advertorial
Een advertorial is een soort van advertentie, maar dan verpakt in een inhoudelijk artikel. De inhoud van het artikel is informatief, maar niet onafhankelijk (al suggereerde de opmaak van wel), het is en blijft een vorm van reclame. Er wordt betaald door de adverteerder om het artikel een commerciële boodschap te geven. De meeste lezers van een advertorial hebben meestal niet door dat ze reclame aan het lezen zijn, waardoor ze beter gelezen worden in vergelijking met gewone advertenties.
Advertorials zijn de dag van vandaag vooral terug te vinden op websites zoals blogs of op sociale media met een groot bereik. Toch is de doelgroep ook nog steeds van belang. Je doelgroep kennen, weten wat ze interessant vinden en dit laten aansluiten op uw product is dan ook enorm belangrijk. Een persoonlijke touch van een blog of magazine werkt als een persoonlijke aanbeveling waardoor de lezers een positiever beeld krijgen van het beschreven product en sneller een potentiële klant worden.
Toch ben je bij het plaatsen van een advertorial als website of als blogger verplicht om te vermelden dat het een advertentie betreft. Dit kun je doen door ‘advertorial’ of ‘dit is een gesponsorde post’ te vermelden in de titel of in het eerste stuk van het artikel. Dit is verplicht om de lezer duidelijk te maken dat het een advertentie betreft en dat de informatie misschien niet objectief is.
Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken!
Veel mensen gebruiken bij Adwords het tabblad “dimensies” niet of nauwelijks, wat toch voor de meesten een weggelegde kans is volgens mij. Adwords dimensies bieden echter enkele interessante opties die je belangrijke inzichten kunnen geven. In dit artikel zullen we drie interessante dimensies toelichten, waar je eenvoudig informatie uit kunt halen.
Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken!
Veel mensen gebruiken bij Adwords het tabblad “dimensies” niet of nauwelijks, wat toch voor de meesten een weggelegde kans is volgens mij. Adwords dimensies bieden echter enkele interessante opties die je belangrijke inzichten kunnen geven. In dit artikel zullen we drie interessante dimensies toelichten, waar je eenvoudig informatie uit kunt halen.
Top stijgers/dalers
De top stijgers/dalers dimensie toont je welke campagnes de grootste veranderingen in kosten of interacties vertonen. Je kan een periode selecteren van 7, 14 of 28 dagen en AdWords vergelijkt deze automatisch met dezelfde periode ervoor. Zo kun je recente optimalisaties meten aan impact en onverwachtse dingen opsporen. In de details zie je de relatieve als de absolute stijging/daling van onder andere de vertoningen, de gemiddelde cpc en positie, interacties, conversies en meer. Adwords kan je zelfs voor sommige gevallen een mogelijke oorzaak geven.
Top stijgers/dalers
De top stijgers/dalers dimensie toont je welke campagnes de grootste veranderingen in kosten of interacties vertonen. Je kan een periode selecteren van 7, 14 of 28 dagen en AdWords vergelijkt deze automatisch met dezelfde periode ervoor. Zo kun je recente optimalisaties meten aan impact en onverwachtse dingen opsporen. In de details zie je de relatieve als de absolute stijging/daling van onder andere de vertoningen, de gemiddelde cpc en positie, interacties, conversies en meer. Adwords kan je zelfs voor sommige gevallen een mogelijke oorzaak geven.
Affiliate Cookie
Een affiliate cookie is een cookie die wordt geplaatst bij mensen die op een door een adverteerder uitgegeven affiliatelink klikken. Dit om deze mensen in de gaten te houden en te kunnen achterhalen van waar de klant afkomstig is. Zo kan men de partner betalen voor de link en het doorspelen van een nieuwe of een potentiële klant.
Je kunt bijvoorbeeld een recensie schrijven voor een boek en dit op uw blog publiceren. Via het Bol.com partnerprogramma kun jij een link verkrijgen naar het boek op Bol.com. Deze link kun je vervolgens bij uw blogartikel zetten om zo reclame te maken voor het boek. Als daarna een bezoeker van uw website enthousiast is geworden voor het boek en doorgaat naar de Bol.com website om het boek aan te schaffen. Dan zul jij van Bol.com een vergoeding verkrijgen voor het aanbrengen van deze klant.
Deze cookies hebben in de meeste gevallen wel slechts een beperkte duur, en dit is dan meestal 24uur. Wanneer uw klant bijvoorbeeld niet binnen de 24uur iets koopt na het aanklikken van de affiliatelink, dan vervalt de cookie. Andere cookies blijven langer actief, sommigen zelfs voor altijd. Dan maakt het niet uit wanneer de klant iets koopt, je krijgt hoe dan ook een vergoeding.