Retargeting

Je zult het ongetwijfeld wel herkennen. Je zoekt iets specifieks op op het internet en bezoekt verschillende websites die het product of de dienst aanbieden. Daarna ga je bijvoorbeeld op Facebook en plots gaan alle advertenties die je ziet, over het product of de dienst die je zonet hebt opgezocht. Dit wordt gedaan door middel van retargeting. Andere benamingen voor deze praktijken zijn behavioral targeting of interest based targeting. 

Met retargeting creëer je een nieuwe manier om bezoekers die je website reeds hebben bezocht opnieuw te bereiken. Dit herbereiken kan men doen door middel van beeld of tekst advertenties en op de websites van derden. Via retargeting kun je de conversie verhogen. Bezoekers die nogmaals geconfronteerd worden met het product nadat ze bijvoorbeeld eerst twijfelden, hebben nu misschien wel het nodige vertrouwen om het product aan te schaffen. 

Deze techniek werkt door het surfgedrag op verschillende websites te koppelen aan een IP-adres. Deze informatie wordt vervolgens opgeslagen in een cookie, zodat advertentieruimte op volgende sites die worden bekeken die bewuste advertentie weer kunnen geven. 

Deze manier van targeting is enkel mogelijk doordat er een koppeling bestaat tussen de adverteerder en het advertentienetwerk dat de advertenties plaatst.

Voordelen Retargeting

        −       Hogere conversie doordat klanten sneller terug komen

−        Herkenbare advertenties waardoor mensen sneller er op klikken −         Verdere inzichten in het surfgedrag van je doelgroep

Nadelen Retargeting

        −       Vaak hogere kosten per klik dan bij gewone advertenties

        −       De klant kan deze marketingmethode als irritant ervaren, waardoor je hem kwijt geraakt

        −       Wanneer mensen hun cookies verwijderen is retargeting niet meer mogelijk