SEA (Search Engine Advertising)

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Met SEA bedoelt men de betaalde zoekresultaten die bovenaan de zoekpagina’s van online zoekmachines worden weergegeven. Door een zoekmachine te betalen kun je er dus voor zorgen dan uw website of aanbieding sneller en beter in beeld komt bij een potentiële klant. SEA wordt vaak uitgevoerd in samenwerking met SEO om zo meer kliks op te leveren dan wanneer beiden afzonderlijk worden gebruikt.

Google Adwords advertenties

In Google zijn de advertenties (Google AdWords) te herkennen aan het kleine gele “adv” blokje voor de link van de website. Verder heeft de zoekmachine ervoor gezorgd dat ze zoveel mogelijk lijken op organische zoekresultaten.

Benut elke letter bij een advertentie, want de ruimte om te presteren is gering. Uitingen in advertenties in zoekmachines worden door schrijvers ook wel microcopy genoemd.

Hoeveel kost SEA?

Advertentieruimte in zoekmachines wordt over het algemeen verkocht aan de hand van een complex systeem van biedingen. De relevantie van de website met de zoekterm waarvoor je reclame wilt maken is ook relevant voor de kostprijs. Hoe hoger je staat bij de gesponsorde advertenties, hoe meer kans je krijgt om kliks te hebben, maar ook hoe duurder uw plek is.

De kosten van uw advertenties worden meestal uitgedrukt in kosten per klik (CPC) of kosten per conversie (CPV). Voor de laatste mogelijkheid zul je moeten nagaan wat een conversie op uw website voor u waard is. 

Cursus SEA van Google

Wil je succesvol aan de slag gaan met SEA? Google biedt u alvast deze uitgebreide uitleg:

https://youtube.com/watch?v=05we2g3Edgs%3Flist%3DPL9piTIvKJnJPgTtZT2fx00MLShOm4sBUA

SEA bijhouden en analyseren

Google voert doorlopend aanpassingen door. Daarom is het belangrijk om uw advertenties dagelijks bij te houden. Als u dit niet doet kunnen advertenties weleens zo duur worden dat de rendabiliteit in het gedrang komt. SEA kunt u ook uitbesteden aan gespecialiseerde bureaus die veel meer ervaring hebben om SEA op een zo effectieve en efficiënt mogelijke wijze in te zetten.