De Google Penguin update 4.0

GooglePenguinUpdate

De penguin update is een aanvulling op het zoekalgoritme van de grootste zoekmachine, Google. De update heeft 2 jaar op zich laten wachten. Belangrijkste bij deze update is een realtime indexatie. Dit betekent dat aanpassingen direct verwerkt worden en zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Herstel of een afstraffing wordt direct aangepast, werkt bij de vorige update lang kan duren. Factoren uit de oude updates worden meegenomen. Dat zijn bijvoorbeeld spammen, dubbele teksten of link uitwisselingsprogramma’s. Websites die risico lopen zijn links van startpagina’s van lage kwaliteit of veel tekstadvertenties met follow links.

Beoordeling op paginaniveau

Nieuw is ook de beoordeling die voortaan op paginaniveau plaatsvindt. Vroeger werd een gehele website afgestraft. Met de nieuwe Google Penguin update worden pagina’s apart beoordeeld. Zo kan een bepaalde pagina een penalty krijgen, terwijl een andere pagina binnen dezelfde website juist hoger kan scoren binnen de zoekresultaten. Google beoordeelt websites op meer dan 200 punten. Voor marketeers blijft het zoeken naar welke factoren meespelen. Een aantal hiervan weten we, maar het grootste gedeelte blijft geheim. Google zal in de toekomst nieuwe wijzigingen niet meer bekend maken. Zorg in ieder geval dat de website voldoet aan de richtlijnen van zoekmachines. Breng het backlinkprofiel goed in kaart en pas deze zo nodig aan.

Seo: de doelgroep centraal zetten

Seo of zoekmachine optimalisatie richt zich nog teveel op een breed publiek. Hiermee wordt voornamelijk gekeken naar het Google algoritme. Toch weten we allemaal dat een website bedoeld is voor de eindgebruiker. Wil je met een website goed gevonden worden? Richt je dan op de doelgroep, niet op zoekmachines. Deze manier van seo schikt veel marketeers af, maar heeft uiteindelijk wel het gewenste resultaat. Wie de zoekmachine probeert te beïnvloeden kan afgestraft worden. Google verbetert continu het algoritme. Hierbij wordt steeds meer naar de kwaliteit van websites gekeken, waarbij de nadruk ligt op de gebruiksvriendelijkheid. Google om de tuin proberen te leiden kan resulteren in een lagere ranking of nog erger, een penalty.

Wees relevant voor de bezoeker

Vroeger was het vrij eenvoudig om de zoekmachine te beïnvloeden. Er werd goed gelet op waar Google naar kijkt. Even de website aanpassen en voila, je stond op een toppositie binnen de zoekresultaten. Tegenwoordig gaat dit niet meer zo eenvoudig. Gelukkig maar, want Google is bedoeld voor de eindgebruiker. Deze wil kwaliteit, iets dat Google hem probeert te bieden. Content marketing speelt een belangrijke rol binnen het nieuwe seo. Het gaat hierbij om het creëren van relevante en waardevolle content. Deze moet gericht zijn op de doelgroep. Gebruik linkbuilding niet om zoekmachines te invloeden maar als pr. Hiermee bereik je de doelgroep en trek je meer websitebezoekers. De huidige seo marketeer moet leren anders te denken. De focus moet hierbij niet op Google en het algoritme liggen, maar bij de doelgroep. De beloning vanuit Google komt dan vanzelf.

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten