De huidige status van lokale SEO

HuidigeStatusSeo

Lokale SEO is een zeer sterk veranderend vakgebied. Het wordt enkel maar complexer doordat we te maken hebben met Google Maps en het lokale aspect in de zoekresultaten. In dit artikel gaan we verder op wat er de laatste tijd gewijzigd is en wat het laatste lokale SEO nieuws is.

2012

We gaan even terug in de tijd naar 2012. Toen lanceer de Google een update die Venice genoemd werd. Dis was de eerste grote update met betrekking tot lokale zoekresultaten sinds de introductie ervan en de rebranding naar Google Places. Deze update zorgde ervoor dat lokale zoekresultaten meer op eenzelfde manier beoordeeld en gerankt worden als de normale zoekresultaten. De zoekresultaten werden meer afhankelijk van je locatie. 

Dit betekend eenvoudig gezegd dat een bedrijf met meerdere vestigingspagina’s sneller zal ranken met een vestigingspagina als landingspagina dan met een homepage met een high-level keyword. Een zeer grote verandering.

2014

In 2014 kregen we opnieuw een update, de Pigeon update. Voor deze update waren fluctuaties in de zoekopdrachten enorm. Dit zowel bij de webresultaten als op de Google Maps zoekresultaten. Na deze update werden de zoekresultaten nog afhankelijker van je locatie en de gewone ranking factoren zijn nog meer van invloed. In 2015 werden er advertenties aan de Google Maps resultaten toegevoegd. 

De hoeveelheid backlinks en het keyword in de ankertekst lijken nog steeds zwaarwegende ranking factoren volgens bepaalde onderzoeken. 

2016

In september merkten steeds meer mensen dat hun positie in de lokale resultaten van Google veranderde, dit zowel positief als negatief. Een overzicht van deze belangrijkste veranderingen vindt je hier:

Bedrijven die buiten de stadsgrenzen liggen, krijgen een boost in de rankings
Meerdere Mijn Bedrijfsvermeldingen op één adres worden gefilterd
De locatie van de gebruiker wordt nog belangrijker om de weer te geven zoekresultaten te bepalen. 
Lokale resultaten en organische resultaten worden meer onafhankelijker beoordeeld en gerankt.
Variaties in keywords leveren meer variatie in zoekopdrachten op. Door uw keywords van plaats te verwisselen kun je verschillende resultaten bekomen, wat voorheen niet het geval was. Ik verwacht dat er bij deze wijziging nog aanpassingen zullen komen. 

Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?

Wil je Omzet behalen uit je online marketing?

Recente blog berichten