SEO of contentmarketing?

Zoekmachines weten de dag van vandaag steeds meer raad met de context van woorden. Daardoor is contentmarketing veel populairder geworden dan SEO. Logisch ook, want twee belangrijke elementen worden door Google beter herkend: de relevantie van de content en het regelmatig toevoegen van nieuwe content op je website. 

Door deze wijziging in de werking van zoekmachines is het niet meer nodig om tekst vol te proppen met steeds weer dezelfde strategische woordencombinatie. Kromme SEO-zinnen zijn dan ook volledig verleden tijd. Webtekst kan terug tof en onderscheidend zijn.

Contentmarketing; het nieuwe SEO?

Nee. Er komt meer kijken dan content bij het behouden van een goede positie in de zoekmachines. Contentmarketing gaat om vertellen over je passie voor het vak en lezers daarmee boeien. Naast een goede content is het ook belangrijk dat uw website technisch in orde is. Als uw website dat niet is, zul je, zelfs met zeer veel content, geen goede posities behalen in zoekmachines. Dit komt doordat zoekmachines rekening houden met zeer veel factoren. Zo kijken ze naar de content, de technische kant van de website, de uniekheid van content, de hoeveelheid afbeeldingen, de interesse van bezoekers op de website, … . Kortom, een website is veel meer dan tekst. Gebruik een goed combinatie van techniek en relevante content, niet geschreven voor een zoekmachine, maar voor je doelgroep en je zult zien dat het elkaar goed aanvult. 

SEO-vriendelijke URL

De afkorting URL staat voor Uniform Resource Locator. De URL duidt de unieke locatie aan van de website of een document op het internet. Dit is als het ware het adres waar je webpagina woont en waarmee deze bezocht kan worden. 

Een SEO-vriendelijke URL is een zoekmachine vriendelijke URL. Deze is kort, duidelijk en leesbaar. 

Om een SEO-vriendelijke URL samen te stellen voldoe je aan de volgende regels:

Maak gebruik van het koppelteken in plaats van de underscore om woorden van elkaar te onderscheiden. Dit vergroot ook de leesbaarheid.
Gebruik voor elke webpagina slechts één URL;. Zo vermijd je dubbele content. 
Hou hem kort maar omschrijvend. 
Laat een sitemap met een samenvatting van uw URL’s zien op uw website. Zo hebben uw bezoekers en tevens ook Google een snel overzicht van uw website.
De rel=”cononical” in uw HTML dient overeen te komen met de echte URL van uw website. 
Maak gebruik van de URL-parameters in Google Webmaster Tools
Maak gebruik van een duidelijke en eenvoudige sitestructuur
Gebruik de juiste document extensies op het einde van iedere URL 

Zorg er tevens ook voor dat de url van een webpagina niet veranderd. Zoekmachines geraken hierdoor in de war en houden de oude URL in hun systeem. Als je dit wel doet, zorg er dan voor dat je gebruik maakt van een 301-redirect om uw bezoekers toch op uw pagina te krijgen waar jij ze wilt. Hierdoor bewaar je ook nog de rankings van uw oude pagina.