Mobile

Facebook is bezig met nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor kunnen direct aankopen op Facebook verhoogd worden. Dit gebeurt dankzij aanbevelingen en call to action buttons. In een post wordt een vraag gesteld. Facebook herkent dit en geeft aanbevelingen. Vrienden kunnen bedrijfspaginas taggen. Het getagde bedrijf met adres wordt automatisch op een kaart gezet. Deze wordt aan de post toegevoegd. Vervolgens kunnen vrienden dit delen. Deze aanbevelingsfunctie zorgt voor meer bezoekers en aankopen. Hiermee ontwikkelt Facebook de native strategie.

De call to action button

Facebook had al langere tijd de buttons met betrekking tot shoppen of contact opnemen. Nieuw zijn de call to action buttons waarbij je de app niet meer hoeft te verlaten. Zo kan er binnen de omgeving van Facebook een afspraak worden gemaakt of een bestelling worden gedaan. Hiervoor is Facebook een samenwerking aangegaan met integratie partners als Bookingbug, Talklocal en Delivery.com. Deze nieuwe service is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar. Hoe dit straks in Nederland eruit komt te zien, dat is de vraag. Integratie met Thuisbezorgd.nl en andere bekende bedrijven is een mogelijkheid. Voor de gebruiker is het in ieder geval eenvoudig, dit kan het leiden tot meer direct aankopen. Voor Nederlandse bedrijven kunnen hiermee wel de kosten oplopen.

Problemen waar Google mee te maken krijgt

Google is begonnen als kleine zoekmachine en heeft inmiddels ruim 60.000 werknemers in dienst. Als marktleider zijn ze niet meer weg te denken. Toch kan dit in de toekomst gaan veranderen. Dit is al terug te zien in de huidige cijfers. Het marktaandeel stond 2 jaar geleden nog op 70%, dit is nu nog maar 65% kans. Met name Bing is een grote concurrent. Steeds meer adverteerders weten hun weg te vinden naar zoekmachine Bing, met name vanwege de lagere kosten. DuckduckGo biedt anoniem zoeken aan, iets dat steeds meer gewaardeerd wordt. Andere tegenstanders zijn social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Hierdoor loopt Google veel advertentie inkomsten mis.

Eigen machtspositie werkt tegen

Een machtspositie hebben is mooi, totdat het tegen je gaat werken. In Europa ligt Google regelmatig onder vuur. Google maakt misbruik van de machtspositie. Dit zorgt voor veel weerstand. Apps weten Google voorbij te streven. Wie op zoek is naar een tweedehands product gaat direct naar de marktplaats-app. Google wordt hierbij niet aangedaan. Google zelf weet hier nog geen oplossing voor. Hoewel andere zoekmachines op dit moment geen grote bedreiging voor Google vormen, moeten ze wel alert blijven voor de toekomst.

Google nieuwe zoekindex, mobile first

Mobiele zoekopdrachten halen de desktop zoekopdrachten in. Momenteel worden de mobiele zoekresultaten bepaald vanuit de desktop versie. Google wil dit gaan omdraaien. Hierbij geldt: mobile-first. Websites die responsief zijn ondervinden hier geen probleem van. De content blijft bij beide hetzelfde. Belangrijker is om te controleren of de hoeveelheid content ook gelijk blijft, inclusief backlinks. Is dit niet het geval, dan kan dit van invloed zijn op de positie binnen de zoekresultaten. Het is niet zo vreemd dat Google zich steeds meer richt op mobiel. Over een aantal jaar zal de desktop bijna helemaal verdwijnen. Het zijn dan voornamelijk bedrijven die nog met de desktop werken.