Meet je prestaties van uw YouTube campagne met Brand Lift
In een vorig artikel hebben we het reeds gehad over de do’s en don’ts van een goede YouTube campagne. Heb je je campagne klaar of zelfs reeds live. Dan wil je ook wel weten hoe de prestaties van uw campagne zijn. Daarvoor is er de Google Brand Lift.
Google Brand Lift?
Een YouTube campagne moeten we beoordelen op de toegevoegde waarde in de marketingmix. Belangrijke indicaties van hoe een video wordt ontvangen door de doelgroep zijn onder andere engagement data zoals afspeeltijd, impressies, likes, shares en kliks. Deze data is echter slechts een gedeelte van je analyse. Je wilt waarschijnlijk ook het effect weten op je merknaam. Hiervoor is Google Brand Lift de oplossing.
Brand Lift maakt inzichtelijk wat de impact van je advertentie is op de marktbeleving. Van naamsbekendheid tot het herinneren van je advertentie en merkinteresse. Dit brengt je in de mogelijkheid om reeds optimalisaties door te voeren tijdens je campagne met de verkregen resultaten.
Brand Lift meet feedback van uw potentiële consumenten op twee manieren:
− Via Google Consumer Surveys
− Via de impact op Search
Voordelen
Brand lift biedt u dus heel wat voordelen. Naast het meten van merkbekendheid krijg je ook meer inzichten in het gedrag van je doelgroep ten opzichte van je merk. Zo krijg alsook antwoorden op dergelijke vragen:
− | Herinneren mensen mijn video advertentie? |
− | Is de beoogde doelgroep meer bekend met mijn merk na het zien van mijn video? |
− | Stuurt mijn video mensen aan om mijn merk, dienst of product te overwegen? |
− | Overwegen mensen om mijn product te kopen na het zien van mijn advertentie? |
− | Hebben mensen meer interesse in mijn merk/product/dienst? |
− | Heeft mijn advertentie organisch zoekverkeer naar mijn merk of product doen stijgen? |
Meta tags
Meta tag is de verzamelnaam voor beschrijvende informatie over de content op jouw webpagina, die niet direct zichtbaar is voor de lezer van uw pagina. Zo is het mogelijk om uw pagina, alinea, afbeeldingen en grafieken in HTML allerlei tags mee te geven. Dit kan bijvoorbeeld zijn: title tag, discription tag, alt tag, … De meeste van deze meta tags hebben een toegevoegde waarde voor de SEO van de website.
Vroeger was het nog zinvol om je zoekwoorden of keywords als meta keywordtag te gebruiken in de HTML van de pagina. De huidige werking van de zoekmachines is ondertussen veranderd waardoor zoekmachines deze informatie compleet negeren. Op deze oude methode werd er teveel misbruik gemaakt van de invloed van deze meta keywordtag. Tegenwoordig heeft dit dus op SEO gebied geen enkele meerwaarde meer.
Keyword tags kunnen bijvoorbeeld wel nog nuttig zijn als je gebruik maakt van een interne zoekmachine op uw pagina’s. Door elk product op deze manier een label te geven kun je uw klanten bijvoorbeeld filters aanbieden. Op deze manier zal uw klant het product gemakkelijker en sneller terug vinden. Op deze manier hoeven deze waarden niet op de pagina terug te komen, al mag dit natuurlijk wel.
Wanneer je op uw website gebruik maakt van conditionele content, teksten en informatie die je alleen aanbiedt aan mensen die reeds klant bij u zijn, dan kun je ook met meta tags werken om aan te geven voor welke klant of doelgroep de inhoud geschikt is.