youtube

Naast bekende sociale netwerken als Twitter en Facebook, zijn er ook grote sociale netwerken rondom specifieke media. Denk hierbij aan YouTube (video’s), Pinterest (visuals) en Slideshare (presentaties). Bij al deze netwerken kunnen mensen elkaar volgen en reageren op de uitingen die worden geplaatst. Ook deze netwerken kunnen worden ingezet voor online marketing en wel op de volgende manieren: – Adverteren op de netwerken – Een profiel aanmaken op de netwerken en zelf content aanbieden. In dit blog ga ik in op de mogelijkheden die YouTube biedt.

Online marketing op YouTube

YouTube biedt een reeks aan mogelijkheden om betaalde exposure te genereren: – Sponsoring van de homepage – Brandchannels – Gesponsorde video’s – True View – Display advertising door middel van AdWords.

Sponsoring van de homepage

Deze optie is alleen bereikbaar voor bedrijven met een aanzienlijk budget. Voor een video of display advertentie op de homepage in Nederland moet rekening worden gehouden met een investering van minimaal 10.000 euro per dag. YouTube biedt diverse opties: – Een video die moet worden gestart door de bezoeker – Een video die direct start – Uitvouwbare video’s die automatisch starten – Een masthead (een grote, brede banner bovenaan de site) – Een uitvouwbare masthead. De exposure van deze uitingen is enorm, maar door de fixed fee loop je als adverteerder al het risico. Het is van groot belang dat de video of uiting aantrekkelijk en uitdagend is, zodat mensen hem daadwerkelijk bekijken.

Brandchannels (merkkanalen)

Een brandchannel biedt bedrijven en adverteerders de mogelijkheid om een unieke eigen plek op YouTube te claimen waar video’s worden geplaatst. YouTube noemt zelf de volgende voordelen van een brandchannel: – Alle video’s worden in een omgeving afgespeeld die volledig is gebrand – Merkveiligheid: mogelijkheid om toegang tot video’s te bepalen en reacties te beheren – Gadgets: toepassingen maken rondom video’s door middel van de API – Syndicatie: video’s in een branded omgeving op sites van derden plaatsen – Statistieken: uitgebreide statistieken over het kijkgedrag. Een brandchannel op zich is gratis. Wel moet er voor minimaal 25.000 euro aan advertenties worden ingekocht op YouTube ter promotie van het kanaal.

Gesponsorde video’s

Stel, je hebt een video gemaakt en wilt ervoor zorgen dat die vaker wordt bekeken. Dat is mogelijk door gesponsorde video’s in te zetten. Het werkt simpel: maak je video, kies de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep of video, en jouw video wordt als gesponsord resultaat weergegeven bij die zoekopdrachten. Je betaalt alleen als mensen vervolgens op de video klikken. Kortom, je loopt als adverteerder beperkt risico.

True View

Dit relatief nieuwe product van Google, gelanceerd in november 2012, stelt adverteerders in staat om zeer gericht video-advertenties te plaatsen binnen video’s. Het grootste deel van die advertenties zal verschijnen op YouTube, maar ook andere sites kunnen worden bereikt. Bij de ‘True View’ dienst betaal je alleen wanneer iemand een video echt bekijkt. Het unieke aan deze dienst is dat mensen een advertentie na een bepaald aantal secondes kunnen wegklikken als ze hem niet verder willen bekijken. Zoals gebruikelijk bij AdWords bepaal je zelf het dagbudget en het bedrag dat je per videoview wil betalen. Google biedt op dit moment vier soorten True View advertenties: – In stream ads Een commerciële video voordat de echte video start – In search ads Vergelijkbaar met gesponsorde video’s – In slate ads Advertenties direct voor óf halverwege video’s die langer zijn dan tien minuten – In display ads De video wordt als reclame-uiting getoond op specifieke pagina’s. Meer over deze dienst is te vinden op youtube.com/trueview.

Display advertising door middel van AdWords

Het is mogelijk om via AdWords (tekstuele) advertenties te plaatsen die als een overlay in video’s verschijnen. Daartoe kun je in het AdWords systeem aangeven dat advertenties in een bepaalde advertentiegroep specifiek op de domeinnaam youtube.com moeten worden geserveerd.

YouTube Insights

YouTube Insights geeft adverteerders de mogelijkheid om analyses en rapporten op te stellen. Daarnaast biedt het uitgebreid inzicht in de resultaten van marketinginspanningen, zowel op YouTube als andere sites.