AdWords scrips kunnen het werk van een online marketeer een stuk gemakkelijker maken. Helaas kunnen we niet alles automatiseren maar dit artikel zal u al een heel stuk op weg helpen. We hebben 4 AdWords scrips om het monitoren en verbeteren van je AdWords account te vergemakkelijken.

Link Checker

Link Checker is wellicht het meest bekende AdWords script. Dit script helpt je om te voorkomen dat door een wijziging of een defect aan je site advertenties worden doorgestuurd naar een 404 of een 500 status URL. Het script checkt alle URL’s van zowel advertenties, zoekwoorden en sitelinks en haalt de foutieve URL’s eruit. Hoe installeer je het Link Checker script? − Klik hier (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1kytetTPpFJyaSgYYlK24P5vKIvWgh0tWmXwj1thUykY/) om naar het Google Drive template te gaan; − Maak een kopie van dit template door linksboven te klikken op “bestand” en vervolgens “Een kopie maken…” en geef het bestand een logische naam. Bijvoorbeeld: klantnaam x link checker. − Ga in de AdWords interface naar “bulkbewerkingen” − Klik op “Scripts maken en beheren” − Klik op de rode button met “+script” en geef het script een logische naam − Machtig het script door op “nu machtigen” te klikken en de voorwaarden te accepteren − Maak een kopie van het script en plak dit in de AdWords interface − Verander in het script de tekst YOUR_SPREADSHEET_URL voor de template URL welke je in stap 2 en 3 hebt aangemaakt en klik op opslaan. − Maak een planning aan hoe vaak het script moet draaien. Advies is om hem elk uur te laten draaien.

Account Anomaly Detector

Dit script stelt je in mogelijkheid om jezelf een mail te sturen op het moment dat er zich drastische veranderingen voordoen in je AdWords account. Dit in termen van impressies, klikken of kosten. Het script stuurt je automatisch een email als de kosten op een bepaald ogenblik een percentage afwijken van het gemiddelde. Zo kun je sneller bij stijgingen inspelen. Hoe installeer je het Account Anomaly script? − Klik hier (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JN6mkJjQ7OP5XRLBLDlD4BCqKP0K07Zpi5VENcuWEU4/) om naar het Google Drive template te gaan; − Maak een kopie van dit template door linksboven te klikken op “bestand” en vervolgens “Een kopie maken…” en geef het bestand een logische naam. Bijvoorbeeld: klantnaam x anomaly detector − Vul het template naar wens in. Dus: vul je e-mail adres en de gewenste waarden wanneer je een waarschuwing wilt ontvangen in − Ga in de AdWords interface naar “bulkbewerkingen” − Klik op “Scripts maken en beheren” − Klik op de rode button met “+script” en geef het script een logische naam − Machtig het script door op “nu machtigen” te klikken en de voorwaarden te accepteren − Maak een kopie van het script en plak dit in de AdWords interface − Verander in het script de tekst YOUR_SPREADSHEET_URL voor de template URL welke je in stap 2 en 3 hebt aangemaakt en klik op opslaan − Maak een planning aan hoe vaak het script moet draaien. Advies is om hem eens per dag te draaien

Ad Performance Script

Als je dikwijls een A/B test uitvoert dan biedt dit script je een optimale controle over de statistieken. Zo haalt het verschillende onderdelen uit de advertentieteksten (headline, final url, …) en toont het daarvan het aantal impressies, klikken, kosten en de CTR. Zodoende heb je een snel overzicht van welke advertentietekst het beste resultaat behaalt. Hoe installeer je het Ad Performance script? − Klik hier (https://docs.google.com/spreadsheets/d/14QDdEWU9EUC19EmWNBhxmpijQMf3eDWWFfmFdIL0TXY/) om naar het Google Drive template te gaan; − Maak een kopie van dit template door linksboven te klikken op “bestand” en vervolgens “Een kopie maken…” en geef het bestand een logische naam. Bijvoorbeeld: klantnaam x ad performance − Ga in de AdWords interface naar “bulkbewerkingen” − Klik op “Scripts maken en beheren” − Klik op de rode button met “+script” en geef het script een logische naam − Machtig het script door op “nu machtigen” te klikken en de voorwaarden te accepteren − Maak een kopie van het script en plak dit in de AdWords interface − Verander in het script de tekst YOUR_SPREADSHEET_URL voor de template URL welke je in stap 2 en 3 hebt aangemaakt, verander email@example.com naar jouw e-mail adres en klik op opslaan − Maak een planning aan hoe vaak het script moet draaien. Advies is om hem eens per week te draaien omdat dit script standaard de data gebruikt van de laatste week.

Account Health Report

Met het account Health report script krijg je heel snel een overzicht van alle mogelijke quick wins die je in AdWords kunt uitvoeren. Zijn alle extenties bijvoorbeeld toegevoegd? Zijn er genoeg of te veel advertenties? Te veel zoekwoorden voor een advertentiegroep? Hoe installeer je het Account Health Report script? − Ga in de AdWords interface naar “bulkbewerkingen” − Klik op “Scripts maken en beheren” − Klik op de rode button met “+script” en geef het script een logische naam − Machtig het script door op “nu machtigen” te klikken en de voorwaarden te accepteren − Maak een kopie van het script en plak dit in de AdWords interface − Verander de waarden in het script naar wens. Verander bijvoorbeeld ‘United States’,’Canada’ naar de plaatsen welke in ieder geval in je campagnes moeten staan (bijvoorbeeld ‘netherlands’,’amsterdam’). Maar je kan in het script ook het minimum aantal advertenties per advertentiegroep veranderen door simpelweg het volgende nummer aan te passen: “NUMBER_OF_ADS = 3”.