Vroeger was alles gemakkelijker. Je wou je banner op een andere website? Je belde gewoon even de eigenaar, maakte prijsafspraken en stuurde wat code naar de webmaster. De dag van vandaag is display advertising vele malen complexer geworden, maar gelukkig ook interessanter.

De markt lijkt voor buitenstaanders zeer complex, maar eenmaal je het een en ander begrijpt, is het zo complex niet meer. 

Saleshouses

Saleshouses of ad networks zijn partijen die verschillende websites onder hun hoede hebben. Zij halen voor deze websites zoveel mogelijk winst binnen door middel van het verkopen van advertentieruimte op deze websites. Een bekend netwerk in Nederland is bijvoorbeeld Sonoma van oa nu.nl. Zij maken winst aan de hand van creatie van content en de verkoop van bannerruimte. 

Agencies  

Adverteerders of agencies zijn mediabureaus die zo goed mogelijk voor hun adverteerders publiciteit proberen in te kopen. Zo doen online wat traditionele mediabureaus offline doen met print, televisie en grote billboards. Een andere benaming voor deze bedrijven is agency trading desks.  

Agencies kunnen gebruikmaken van twee verschillende verdienmodellen:

  1. Mediabudget als uitgangpunt. Bij deze bureaus wordt een bepaald percentage ingehouden. Zo moet de adverteerder slechts 1x een bedrag over maken. Bij deze manier van werken is er echter weinig transparantie.
  2. De hoeveelheid werk als uitgangspunt. Facturatie op basis van de uren. Het mediabudget wordt dan afzonderlijk van de uren in rekening gebracht. Op deze manier wordt het mediabudget volledig gebruikt voor het inkopen van advertentieruimte. Zo krijgt de adverteerder meer inzicht in de gemaakte kosten. 

Benchmarking

Marketeers maken veel gebruik van de term benchmarking. Dit om hun prestaties in hun bedrijf te vergelijken met deze van anderen. Deze vergelijking doe je het liefst met bedrijven die op uw bedrijf lijken, dus bedrijven met dezelfde diensten, producten, doelgroepen, regio en dergelijke.

Met online marketing is het vaak vrij eenvoudig om gebruik te maken van benchmarking en uw webstatistieken met deze van andere bedrijven te vergelijken. In bijvoorbeeld Google Analytics vindt je onder doelgroepen een apart hoofdstuk die benchmarking noemt. Hier kun je jezelf vergelijken met andere bedrijven die een vergelijkbare doelgroep hebben.

Door gebruik te maken van benchmarking kun je zelf verschillende zaken leren waar je jezelf kunt in verbeteren. Je kunt jezelf of je bedrijf op deze manier vergelijken met dit van anderen en zo de punten terugvinden waarbij jij onder gemiddeld presteert. Dit zorgt voor de nodige zelfkennis en maakt je ook duidelijk waar je nog verder kan aan werken. Zo kun je leren van anderen hun succes.