Guerrilla Marketing

guerilla

Guerrilla marketing is een specifieke marketingtechniek waarbij je probeert met beperkte middelen toch een zo groot mogelijk resultaat te bereiken. In een zeer korte tijd wil je proberen zo veel mogelijk aandacht van het publiek of de media op u gericht te krijgen. Guerrilla marketing gaat dan ook meestal om een stunt of een ongewone / ongeziene actie.

De term guerrillamarketing zelf is afkomstig uit de oorlogsvoering. Met het Spaanse woord Guerrilla wordt een bepaald type oorlog beschreven: kleine groepen strijders die een veel groter leger weten te bestrijden. In het bedrijfsleven is dit precies hetzelfde effect; een kleine organisatie die een grotere organisatie probeert te bevechten. Toch kan deze term ook gebruikt worden wanneer een grote organisatie een ludieke actie op zet om een groot publiek ermee te bereiken.

Guerrilla marketing heeft ook als kenmerk dat het een stuk goedkoper is dan andere marketingsactiviteiten. Dit omdat je met beperkte middelen voortbeweegt op het rumoer van de media of het publiek. Een aantal middelen die gebruikt kunnen worden voor een dergelijke marketingscampagne zijn:

−        Virale marketing: via het sociale media verspreiden van een boodschap met de bedoeling dat deze wordt opgenomen door de gebruikers van het sociale platform en zoveel mogelijk wordt gedeeld onder de mensen

− Undercover marketing: dit is een vorm van sluikreclame waarbij je een acteur op een druk bezochte plaats je product laat gebruiken of demonstreren

        −       Tissue-pack marketing: het gratis uitdelen van bedrukte veelgebruikte voorwerpen, zoals bijvoorbeeld pakjes tissues.

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten