Een landingspagina is de plek waar een bezoeker terecht komt nadat hij op een uiting heeft geklikt. Dit is de plek waar de meeste mensen weer afhaken. Het is van groot belang om dit afhaakpercentage te minimaliseren. In dit verband wordt vrijwel altijd gewerkt met de ‘bouncerate’. Dat is het percentage bezoekers dat direct, na het eerste contact, weer vertrekt. Hoe lager de bouncerate, des te beter.

Eisen aan landingspagina’s

Een goede landingspagina zorgt ervoor dat de bezoeker in ieder geval de eerste stap zet in het proces dat leidt tot conversie. Daarbij spelen veel factoren een rol. De optimale landingspagina is afhankelijk van het soort campagne, maar er gelden wel enkele basiseisen die bijdragen aan het verlagen van de bouncerate: – Herhaal de campagneboodschap en de uitingen – Optimaliseer de pagina voor het type bezoeker – Breng één specifieke boodschap – Vermijd teveel (afleidende) visuals – Beperk het aantal externe links, tenzij zeer relevant – Zorg voor voldoende witruimte en blijf boven de fold – Zorg dat de pagina supersnel laadt – Daag de bezoeker uit met een intrigerende boodschap – Zorg voor een overduidelijke vervolgknop – Vermijd het direct tonen van (lange) formulieren. Naarmate de inhoud beter past bij de bezoeker, zal de bouncerate lager zijn. De inhoud en vormgeving van de landingspagina kan afhankelijk worden gemaakt van onder meer: – De uiting waarmee de bezoeker werd binnengehaald (bijvoorbeeld tekstadvertenties A, B en C, banners A, B en C en advertorials A, B en C) – Het type bezoeker (bijvoorbeeld mensen uit Noord-Holland.

Landingspagina aanpassen aan de uiting

Een bezoeker heeft op basis van een specifieke uiting besloten om op die uiting te klikken. Hij is dus geïnteresseerd in hetgeen op die uiting staat. Die interesse moet worden versterkt door de boodschap te herhalen op de landingspagina. Iemand die zomaar naar de standaard homepage wordt gestuurd en daar niets meer van de campagne terug ziet, zal snel afhaken. Omdat vaak een reeks aan verschillende uitingen wordt gebruikt, kan het noodzakelijk zijn om de landingspagina flexibel te maken, zodat deze zich aanpast aan de uiting waarop is geklikt. Een maximale match tussen de uiting en het design en de boodschap op de landingspagina helpt bij het verlagen van de bouncerate.

Landingspagina aanpassen aan de bezoeker

Indien informatie bekend is over de bezoeker, bijvoorbeeld op basis van eerdere aankopen of eerdere bezoeken, is het wenselijk dat die informatie wordt benut om de landingspagina af te stemmen op die unieke bezoeker. Hoe beter de individuele kenmerken en attitudes van de bezoeker worden verwerkt in de site, des te hoger de conversieratio. Dit klinkt als een ingewikkeld proces, maar er is steeds betere software beschikbaar die ervoor zorgt dat landingspagina’s, en zelfs gehele websites, volledig worden afgestemd op de unieke bezoeker.

Landingspagina aanpassen aan de bron

Een bezoeker is via een bepaalde bron op een specifiek online kanaal binnengekomen op de website. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die via affiliate marketing binnen komen zich anders gedragen dan mensen die via display advertising naar de landingspagina hebben geklikt. Ook deze informatie kan worden meegenomen bij het optimaliseren van de pagina waarop bezoekers landen.