NativeMarketing

Native marketing wordt ook wel eens native advertising genoemd en is een vorm van adverteren waarbij de advertenties naadloos opgaan in de omgeving. Zo lijken ze bijvoorbeeld qua design, maar ook look en feel enorm goed op de gewone content op een website. Het betreft daarbovenop nog eens content die gemakkelijk gedeeld wordt door mensen. Dit is een zeer interessante marketingmethode want native ads worden gemiddeld zo’n 52% vaker bekeken dan bijvoorbeeld banner ads op websites. 

Dit hoge percentage is afkomstig uit het feit dat de content niet lijkt op reclame. Wel is er een stuk meer werk aan het maken van een dergelijke advertentie omdat de volledige content er ook op afgestemd moet worden. Bijvoorbeeld een advertorial is een goed voorbeeld van native marketing, zolang dat het niet echt duidelijk is dat het om gesponsorde content gaat, maar echt de mening omvat van de schrijver. 

Er wordt verwacht dat in de toekomst native marketing een steeds grotere rol zal spelen in de online marketing. Deze advertenties worden namelijk door de meeste lezers niet als verveld ervaren en liften de geloofwaardigheid van het medium waarop de reclame wordt vertoond. 

Niche marketing

Een nichemarkt of een niche is een zeer specifiek, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Vaak betreft dit ook een klein gebied. Een nichemarkt wordt gecreëerd wanneer een bedrijf inspeelt op de specifieke behoeftes van klanten wanneer deze door de hoofdmarkt niet of niet voldoende worden ingewilligd. 

Zo kunnen we bijvoorbeeld stellen dat internet marketing een niche is van “gewone marketing en SEO bijvoorbeeld op zijn beurt een niche van internet marketing.

Niche marketing is iets waar je aan meedoet wanneer je inzet op het vinden en bedienen van die kleine maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Het voordeel van een dergelijke niche is dat je in deze kleine groep een veel hoger slagingspercentage hebt. Je bent namelijk bezig met je volledig te focussen op de behoefte van uw klant.

Door op deze manier specifieke niche producten of diensten aan te bieden aan deze kleine doelgroep waar je van vooraf al weet dat ze interesse zullen hebben in je product of dienst, vergroot je aanzienlijk je kansen en positie binnen deze markt. Zo is het ook vrij eenvoudig om in een niche marktleider te worden doordat concurrentie wellicht wel deze niche doet, maar er niet in gespecialiseerd is zoals jij dit wel doet.

Een nichemarkt kan nog succesvoller worden wanneer je meerdere producten binnen deze niche kunt verkopen aan dezelfde klanten. Of je kan je specialiseren in verschillende zeer dicht bij elkaar liggende nichemarkten om zo de klant tussen de verschillende niches door te kunnen schuiven, waardoor hij meer conversie oplevert.