Onmisbaar: SEO Management

SEO management is tegenwoordig onmisbaar om je SEO te plannen binnen het tijdsbudget dat je voor handen hebt. SEO is tegenwoordig zo dynamisch en continu onderhevig aan veranderingen en trends. 

Vroeger was SEO heel eenvoudig. Je had een tekst met enkele keywords en zorgde voor enkele links naar je site en de kous was af. Anno 2016 moet je veel meer doen, want de concurrentie doet dit ook. 

Google kijkt ook steeds naar meer factoren om de ranking van de websites te bepalen en zodoende de bezoekers het ideale zoekresultaat te bieden. Voor SEO management is het belangrijk om na te denken over waar je zelf echt goed in bent en wat niet. Heb je bijvoorbeeld 3 dagen nodig om een fatsoenlijk blogartikel te schrijven, dan is het wellicht verstandiger om een externe persoon aan te spreken die je blogberichten schrijft. Zodoende ben je enkel tijd kwijt aan het vooronderzoek en de eventuele keywords die je wilt terugzien. De tijd die je over hebt kun je dan spenderen aan hetgeen waar je wel goed in bent. Want er is werk genoeg.

Onderdelen die je kunt uitbesteden kunnen bijvoorbeeld zijn:

Een controle op de zoektermen in de linkteksten
Het opsporen van problemen op je website
Check op technische valkuilen voor indexatie
Advies om de laadsnelheid van de website te verbeteren
Check op de juiste implementatie van HTML
Een check op de kwaliteit van inkomende links
Advies met betrekking tot de zoektermfocus
Aanbevelingen voor tests met een call-to-action
Advies over de sitestructuur
Advies voor de verbetering van de kwaliteit van de content

Werk je SEO activiteiten voor je website goed uit in een plan. Zet alles (ook al is het maar iets klein) op een blad papier en bestudeer daarna je plan. Stel een deadline. Markeer de punten die je voor je eigen rekening zult nemen. Bekijk de overige punten en zoek professionals om je te kunnen ondersteunen in deze taken. Zorg dat alles duidelijk samenvalt. Probeer de deadline te halen. Wanneer de taken af zijn en de deadline gehaald is kun je opnieuw een dergelijk plan maken dat wellicht korter zal zijn dan je eerste plan. Eventueel kun je ook een tweede plan maken voor de strategische lange termijn van de website. 

Optimaliseer de manier waarop je brand wordt ervaren

In Nederlands staat brand optimalisatie nog in zijn kinderschoenen, maar in het buitenland, bijvoorbeeld in de VS. Is dit een zeer belangrijk onderdeel van de online marketingactiviteiten.

Brand optimalisatie is ervoor zorgen dat je klanten je merk meer beleven zodoende dat je klanten meer van je merk willen weten en willen kopen. 

De definitie van een merk is: “Een teken, symbool of andere grafische voorstelling waarmee een product of dienst zich kan onderscheiden van de rest.” Wat ons betreft is een merk veel meer en kan een merk met voldoende brand optimalisatie zelfs een soort van levensstijl worden voor je klanten. Hoe neem je brand optimalisatie aan? 

Doelgroep  

Wie is je doelgroep? Of hoe gedraagt deze zich online? Hoe ga je je doelgroep bereiken en omzetten naar klanten en hoe kun je er voor zorgen dat deze klanten zelf ambassadeurs voor je merk worden? Stel eerst vat wie de ontvanger van jouw boodschap is. Welke websites bezoekt mijn doelgroep? 

Brand

Waar staat jouw merk voor? Welke boodschap wil je doelgroep of welke content? Zorg voor een duidelijke boodschap.

Kanalen

Via welke kanalen kan jouw branded content het best gedeeld worden? Waar bereik je het best je doelgroep? Je branding boodschap mag dan wel volledig in orde zijn, hij moet ook bij je klanten terechtkomen. 

Zoek voor deze 3 categorieën de juiste antwoorden voor uw brand. Aan de hand van deze gegevens kan je zelf bepalen wat jouw volgende stap is naar een beter merk. 

Opt-in

Wanneer een website vraagt om uw email adres en gebruik wil maken van opt-in, betekent dit dat de klant actief en expliciet zijn toestemming moet geven dat het e-mailadres gebruikt mag worden. Het vinkje voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief te ontvangen moet standaard uit staan en de klant moet het zelf op aan zetten. Of de klant moet zelf zijn e-mailadres aan u geven.

Bij toepassing van de e-mailrichtlijnen van de DDMA gebruik je opt-in voor bijna alles, als de klant nog niet eerder expliciet of contractueel toestemming heeft gegeven ervoor. Bij prospect is dit al helemaal verplicht geworden. Denk hierbij aan het ontvangen van aanbiedingen of een nieuwsbrief van een ander bedrijf waar je mee samenwerkt (de zogenaamde affiliate marketing)

Nadat je van je klant een opt-in hebt ontvangen voor zijn e-mailadres of andere persoonlijke gegevens dien je vast te leggen wanneer en waarvoor de klant uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Dit moet je ook kunnen tonen bij een eventuele controle door de Autoriteit Consument en Markten (ACM). Denk daarnaast ook aan de verplichting van het actief aanbieden van een afmeld-knop in alle e-mailbenaderingen.