TF-IDF

Seo verandert razendsnel. Online marketeers moeten zich continu aanpassen. Dit heeft te maken met updates van zoekmachine, met name Google en de snelle technische ontwikkelingen. TF-IDF staat voor term frequentie inverse document frequentie. In feite wordt er gekeken naar een bepaald woord in de tekst. Dit woord wordt vergeleken met de frequentie in andere teksten. Van hieruit volgt een wiskundige berekening. Hoe belangrijk is een woord in een tekst? Lidwoorden worden eruit gefilterd. Dit heeft te maken met het feit dat ze ook in andere teksten veel voorkomen. Zo kan een bepaalde webpagina over drinkglazen gaan. Wat opvalt is dat het woord glas vaker in de tekst voorkomt. Het woord glas wordt vergeleken met de teksten op andere webpagina’s. Komt dit woord op andere pagina’s niet vaak voor, dan is gelijk duidelijk dat het glas de hoofdrol speelt.

TF-IDF binnen de zoekresultaten

Google maakt gebruik van deze wiskundige berekening. Zo kan de zoekmachine achterhalen waar het artikel over gaat. Webmasters maken helaas weinig gebruik van TF-IDF. Dit zijn toch belangrijke sleutelwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maak een analyse van concurrerende websites. Indexeer deze als corpus. Dit kan met behulp van een online tool. Omdat het nog moeilijk toe te passen is, wordt TF-IDF binnen seo weinig gebruikt. Andere marketeers vinden het niet meer passen binnen het moderne seo. In andere landen denken ze hier heel anders over. De Duitsers verbeteren hiermee de online vindbaarheid. Dat doen ze met uitstekende resultaten.