Het sociale web stelt nieuwe eisen aan de websites. Content dient vanuit het perspectief van deelbaarheid te worden ontwikkeld en content moet ook daadwerkelijk gemakkelijk te delen zijn.

Content op de eigen website deelbaar maken

Het plaatsen van een ‘like’ knop en een ‘follow’ knop op de homepage van een website is al lang niet bijzonder meer. Het is slechts een eerste stap op weg naar het deelbaar maken van alle content op de site. Bij voorkeur wordt elk stuk relevante content deelbaar gemaakt door het zichtbaar plaatsen van deelknoppen. Het kan bijvoorbeeld gaan om nieuws, een beschrijving van een product, een antwoord uit de FAQ’s, of een visual. Er zijn verschillende diensten die kunnen worden gebruikt om te meten hoe vaak bepaalde content wordt gedeeld. De bekendste is addthis.com. Door een klein script op de pagina te plaatsen, worden sites verrijkt met een heel palet aan deelopties. De eigenaar van de site krijgt gedetailleerde statistieken van het deelgedrag van bezoekers aan de site.

Waar plaats je de like-knop?

Naast het aanbieden van deelknoppen op de site, is het verstandig om juist op strategische plekken de like-knop te tonen. Een like-knop kan gelden voor de hele site, maar ook voor delen van een site. Door op ‘positieve’ plekken de like-knop te plaatsen, neemt de kans toe dat er ook echt een like wordt uitgedeeld. Denk bijvoorbeeld aan deze plekken: – De bevestigingspagina na een aankoop – Een pagina met een kortingscode – Een persbericht met positief nieuws – Een e-mail van het webcare team. Na een bestelling op bol.com, biedt de webwinkel een mogelijkheid om de tevredenheid over de bestelling te delen op social media. Op de bevestigingspagina staat: ‘Enthousiast over dit artikel? Deel het via Twitter, Facebook of Hyves.’ Daaronder staan standaardteksten klaar die direct kunnen worden gedeeld op social media. In die tekst is ook een link opgenomen naar het specifieke aangekochte artikel op bol.com. Op Twitter alleen al zijn bijna 100.000 tweets geplaatst op deze wijze. Gratis reclame voor bol.com en bovendien veel links naar de site, die weer bijdragen aan een betere positie in zoekmachines. Hieronder een screenshot van een tweet die via de pagina kan worden geplaatst.

Profiteer van webcare succes

Er wordt wel eens gesteld dat ontevreden klanten van wie problemen worden opgelost uitgroeien tot de beste klanten. Bedrijven die webcare toepassen, kunnen geholpen klanten vragen om een like aan het bedrijf te geven. De kans is groot dat deze like ook echt wordt uitgedeeld, mits het probleem goed is opgelost.

Sociale elementen op de eigen site integreren

Een toenemend aantal bedrijven kiest ervoor om het sociale web naar haar eigen site te halen. Op die wijze kunnen bezoekers hun mening geven over producten, diensten en het merk. Het voordeel hiervan is dat dit gebeurt op een plek die zelf wordt beheerd. De afhankelijkheid van externe sociale netwerken neemt daarmee af. De vier belangrijkste vormen zijn: – Het integreren van reviews – Het bieden van een forum – Het integreren van sociale reactiemogelijkheden – Het integreren van content van social media profielen.

Reviews

Reviews Bedrijven als Centraal Beheer Achmea en Moneyou laten klanten hun producten actief waarderen op hun eigen site. Die reviews zijn vervolgens voor iedereen te zien. Het is een vorm van openheid die vaak wordt gewaardeerd door nieuwe en bestaande klanten.

Forum

Een forum op de eigen site kan helpen bij het verkrijgen van informatie over producten en diensten. Daarnaast kan het dienen als vraagbaak voor klanten. Bij een goed forum helpen de forumleden elkaar. Dat kan ertoe leiden dat ervaren gebruikers anderen helpen, zonder dat het bedrijf daar zelf veel tijd in hoeft te steken. Goede webcare is vereist, want eventuele klachten die via fora bekend worden gemaakt, dienen snel te worden opgelost.

Sociale reactiemogelijkheden

Een relatief nieuwe methode om het sociale web naar de eigen site te halen is het integreren van Facebook Comments. Daardoor kunnen mensen met hun Facebook account reacties plaatsen. Bijvoorbeeld bij nieuws, maar ook bij producten en diensten. Doordat het Facebook profiel wordt gebruikt, is heel duidelijk te zien wie de reactie plaatst en worden anonieme reacties (vrijwel) onmogelijk. Een ander voordeel is dat reacties van mensen ook worden gepubliceerd op Facebook, hetgeen extra exposure kan opleveren. Een reactie wordt standaard op de newsfeed geplaatst, waarbij ook een deel van de content wordt getoond zoals de headline van het artikel waarop wordt gereageerd. Andere gebruikers van Facebook kunnen de reacties belonen met een like of erop reageren waardoor extra exposure wordt gegenereerd. Het enige nadeel van de integratie van Facebook Comments is het feit dat niet iedereen het netwerk gebruikt, waardoor sommige mensen worden uitgesloten van de reactiemogelijkheid. Om die reden kan ook worden gekozen voor andere oplossingen als Disqus en Livefyre.

Sociale content integreren

Netwerken als Facebook en Twitter bieden de mogelijkheid om sociale ‘boxen’ op de eigen website te plaatsen. Zo kan het bedrijf op haar homepage ook de laatste tweets tonen of bijvoorbeeld de laatste retweets. Datzelfde geldt voor Facebook. Het kan nuttig zijn om de laatste Facebook updates ook op te nemen op de eigen website, teneinde bezoekers te laten zien welke content ze kunnen verwachten als ze lid worden van de Facebook pagina van het bedrijf. Tot slot: het kan een aanrader zijn om op de eigen website te laten zien wie al fan zijn van de pagina. Een dergelijke fanbox kan helpen bij het overhalen van Facebook gebruikers om ook fan te worden. Immers, ze zien direct welke mensen in hun Facebook netwerk al fan zijn.