Concurrentieanalyse

ConcurrentieAnalyse

Een concurrentieanalyse is een analyse die je doet van de concurrentie. Je doorgrond de concurrent en probeert zo zoveel mogelijk van hem te weten te komen. Wat doet hij, waar kun jij van leren? Door dit onderzoek regelmatig te verrichten hou je contact met de markt waar je in opereert en kun je sneller inspelen op eventuele kansen die zich voordoen.

Wanneer je weet wie je belangrijkste concurrenten zijn, kun je in een analyse eenvoudig de volgende vragen beantwoorden:

Welke diensten of producten bieden uw concurrenten aan?
Hoe is de verhouding op het gebied van kwaliteit tussen u en de concurrentie?
Is het product van de concurrentie beter, gemakkelijker of juist ingewikkelder in gebruik?
Welke prijzen hanteert de concurrentie?
Zijn er speciale acties bij de concurrentie?
Hoe bereikt de concurrentie hun doelgroep? Zijn ze vindbaar op het internet?
Waar zitten uw concurrenten?

Met deze overzichtelijke gegevens kun je gemakkelijk inzicht krijgen in waar jij als bedrijf staat ten opzichte van je concurrenten in de markt. Je kunt hier veel van leren en deze informatie gebruiken om uw bedrijf dusdanig verder te laten groeien.

Wanneer uw prijs bijvoorbeeld lager is dan de concurrentie, maar zei evenveel klanten hebben dan u, dan kunt u overwegen om de prijs te laten stijgen. Zitten al uw concurrenten bijvoorbeeld in het zuiden van de stad, terwijl jij juist in het noorden zit, dan heb je een aanzienlijk deel van de markt helemaal voor jezelf.

Contentstrategieën

Wat zijn de voor- en nadelen van het klein (lokaal) of juist groot (globaal) aanpakken van contentrategie? 

Grote contentstrategieën zijn meestal weggelegd voor Superbrands. Die merken investeren zeer grote bedragen in content om het imago en de indruk van een merk te vergroten. Zodoende proberen ze met content het merk te verbinden aan dagdagelijkse dingen waardoor mensen de merken onthouden en er ook gebruik van maken. Denk zelf maar eens aan de grootste merken die je kent. Zijn ze alleen bekend van het product dat ze verkopen? Of ken je ze ook van andere initiatieven? Superbrands proberen met grote contentstrategieën hun product een plaats te geven in de maatschappij, waardoor mensen de producten als standaard beschouwen.

Kleine contentstrategieën zijn gemakkelijker haalbaar en maken de lezer vooral duidelijk in het gebruik van het product. Bijvoorbeeld hoe een product gebruikt kan worden en wat je er nog allemaal mee kan doen. Ze laten u ook verlangen naar het product zodat dit ook weer als resultaat verkoop heeft. Zorg met regelmaat voor een update van content om uw doelgroep geboeid te houden. 

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten