Doelgroepgericht schrijven: de koper en de gebruiker zijn verschillende personen

Elke marketingstrategie wordt aangepast zodat deze het gewenste effect heeft. Dit kan activatie zijn of informeren. Maar marketing voor sommige producten wordt niet gelezen door de effectieve gebruiker van de producten, maar door de koper. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed of cadeau’s. Waar let je op bij een dergelijke marketing?

Kinderboeken

Wanneer we het hebben over kinderboeken hebben we een heel goed voorbeeld. Meestal zijn het de ouders of andere familieleden die kinderboeken kopen en niet de kinderen zelf. Hierna zullen we zowel het target koper als target gebruiker bespreken om u een idee te geven hoe de psychologie achter dit doelgericht schrijven in elkaar zit.

Target: koper

Mensen zijn niet altijd op zoek naar een specifiek boek. Er zijn zo veel kinderboeken en het aanbod verandert vrijwel maandelijks. De kans is zeer groot dat je potentiële koper nog niets over het boek heeft gehoord. Je koper is dus op zoek naar een leuk of leerzaam kinderboek, niet specifiek naar uw boek. 

Je moet de koper dus niet alleen enthousiast maken, maar ook duidelijk maken dat het product geschikt is voor zijn of haar doelgroep. Je moet als het ware dus de koper overtuigen dat iemand anders dit product moet hebben. 

Geef bijvoorbeeld antwoorden op de volgende vragen; waarom is het onderwerp relevant, wat leert het kind ervan, waarom is het boek leuk. Waarom zou het kind dit moeten lezen? Pas je taalgebruik aan op volwassenen, niet op kinderen.

Target: gebruiker

Maak de gebruiker enthousiast door de koper te voorzien van voldoende aangepaste informatie. Toon bijvoorbeeld een stukje uit het boek of een mooie illustratie uit het boek. Als kinderen enthousiast zijn over wat ze zien, zullen ze dit laten horen. Ben je zelf bijvoorbeeld de auteur van het kinderboek, dan kun je voorlezen op scholen. Kinderen zullen dit boek wellicht leuk vinden en er om vragen bij de potentiële koper. 

Doorway Page

Een doorway page (letterlijke vertaling: een deuropening pagina) is een webpagina die is ontworpen met als doel de vindbaarheid van een website te verhogen. Vaak is dit een kleine, algemene pagina die bezoekers doorverwijst naar de hoofdsite. Een meerwaarde voor de bezoeker heeft het dus helemaal niet. Andere benamingen voor een doorway page zijn onder andere bridge page, poral of gateway.

Meestal komen we de volgende twee types doorway pagina’s tegen:

−        Cloaking en redirection doorway pages: door deze pagina krijgen zoekmachines en bezoekers compleet iets anders te zien dan de hoofdsite. Deze pagina is dan ook helemaal geoptimaliseerd en staat daarbovenop vol met zoekwoorden, dit verhoogd zodoende doe vindbaarheid in de zoekmachines.

−        Content rich doorway pages: Deze pagina is ontworpen voor de bezoekers, maar met het oog op de zoekmachines. Bij het ontwerp van deze pagina staat de gebruiker en de gebruiksvriendelijkheid centraal. Maar qua inhoud en waarde wordt deze pagina volledig gericht op de zoekmachines.

De desbetreffende doorway pages staan vol met trefwoorden die zelfs niet altijd zichtbaar zijn voor de bezoeker, maar de trefwoorden worden wel gebruikt om zoekmachines om de tuin te leiden en de vindbaarheid in zoekmachines te verhogen. Helaas ziet een zoekmachine als bijvoorbeeld Google dit niet graag en kun je hiermee een penalty krijgen. Dit resulteert in een lagere pagerank en daardoor zul je aanzienlijk minder bezoekers krijgen. In extreme gevallen verwijderd Google de website volledig uit hun zoekresultaten wat tot resultaat heeft dat je organische bezoekers tot 0 herleidt worden. 

Ghostwriter

Een ghostwriter of een spookschrijver is iemand die een boek of een artikel schrijft in naam van iemand anders. Wanneer het stuk of boek dan wordt gepubliceerd, zie je alleen de naam verschijnen van de opdrachtgever. 

Veel bekende personen maken gebruik van de diensten van een ghostwriter om bijvoorbeeld speeches of biografieën te schrijven. Dit om de eenvoudige reden dat ze het niet zelf kunnen schrijven of er geen tijd voor hebben. Op vele websites en blogs wordt ook gebruik gemaakt van ghostwriters. Niet iedereen kan namelijk goede en aantrekkelijke teksten schrijven, maar elk bedrijf wil wel goed vertegenwoordigd zijn op het internet. En een website heeft nu eenmaal veel tekst nodig.

Als lezer zul je niet snel doorhebben dat een bepaald artikel geschreven is door een ghostwriter. Als bedrijf kun je gemakkelijk een tekstschrijver inhuren om je teksten voor uw website te schrijven. Er zijn speciaal daarvoor opgezette websites en netwerken voor tekstschrijvers en natuurlijk kan je via uw eigen site ook altijd een oproep doen.

Wanneer je zelf op zoek gaat naar een tekstschrijver moet je letten of de schrijver dezelfde schrijfstijl hanteert die je zelf zou gebruiken. Zo ontdek je meteen of de teksten bij uw bedrijf zullen passen. Ook is het zeer handig om iemand te zoeken die interesse heeft in de diensten die uw website aanbieden, zodat je een gepassioneerde tekst krijgt van je tekstschrijver.. Wanneer je een tekstschrijver inhuurt voor kleine of grote opdrachten betaal je deze meestal per woord. 

Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?

Wil je Omzet behalen uit je online marketing?

Recente blog berichten