Weblog marketing

weblog

Weblogs trekken meer bezoek dan ooit tevoren. Bovendien staan ze vaak te springen om commerciële samenwerking. Omdat weblogs zich meer dan normale sites op een bepaalde niche richten, is doelgerichte online marketing goed mogelijk.

Vormen van weblog marketing

Er zijn diverse mogelijkheden om weblogs in te zetten voor online marketing: – Display advertising – Advertorials – Zelf artikelen schrijven – Reviews – Sponsoring.

Display advertising

Voor weblogs geldt dat het verstandig is om ook rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar, en niet alleen via netwerken. Dat kan nog wel eens fors in de prijs schelen. Kies alleen voor display advertising wanneer branding het doel is.

Advertorials

Weblogs plaatsen in toenemende mate betaalde content. Een goede advertorial dient goed te passen bij het onderwerp van de blog. Bovendien bevat de advertorial niet alleen reclameteksten, maar ook nuttige informatie die voor de bezoeker van de blog interessant is. Een artikel getiteld ‘Koop ons antivirus pakket’ roept hele andere reacties op dan een artikel getiteld ‘Trends in de markt voor antivirus software’. Advertorials die te commercieel zijn worden vaak niet gelezen. Met advertorials kunnen drie doelen worden bereikt: bezoek genereren, branding, maar juist ook zoekmachine-optimalisatie. Zorg daarom altijd voor zogenoemde harde links in de advertorial.

Zelf artikelen schrijven

Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om hun medewerkers aan te moedigen actief mee te schrijven op weblogs. Ook in dat geval geldt dat de artikelen informatief moeten zijn en zeker niet vol moeten staan met reclame voor het eigen bedrijf. Op weblogs als marketingfacts.nl en frankwatching.com etaleren diverse experts hun kennis. Een belangrijk doel van het leveren van bijdragen is het promoten van de bedrijven waarvoor zij werken teneinde opdrachten te verwerven. Een tuinarchitect zou kunnen meebloggen op een weblog over tuinieren. Een producent van kinderwagens kan meeschrijven op een blog over zwangerschap. Enzovoort. Steeds geldt dat de bijdragen informatief moeten zijn. Dan worden ze gewaardeerd en leveren ze de gewenste exposure op.

Reviews

Bij een review kiest een marketeer ervoor om een bepaald product of dienst door een blogger te laten beoordelen. De blogger krijgt het product gratis en verplicht zich om er een artikel over te schrijven. Hij krijgt daarbij alle vrijheid. Het levert de adverteerder promotie op rondom het product. Maar er kleven ook gevaren aan reviews. Indien de blogger het product vindt tegenvallen, zou hij dat kunnen schrijven. Kies daarom het juiste blog en de juiste blogger. Overigens zijn de meeste reviews positief. Immers, de blogger vindt het veel te leuk om een gratis product te ontvangen.

Sponsoring

Het is mogelijk om (delen van) een weblog of zelfs een specifieke blogger te sponsoren. Dat gebeurt al jaren. Zo kreeg de oprichter van weblog marketingfacts.nl, Marco Derksen, een HP laptop met als afspraak dat bij elk artikel dat hij op die laptop schreef duidelijk werd gemaakt dat het met de HP laptop was geschreven. Blogger Boris Veldhuijzen van Zanten kreeg een gratis Blackberry van Vodafone met de afspraak dat hij bij elke posting die hij met de Blackberry op zijn weblog plaatste de tekst ‘posted with a Blackberry’ zou schrijven.

Ken de belangrijkste weblogs

Voor elk bedrijf is het van belang om precies te weten op welke weblogs de doelgroep zich bevindt. Ook al wordt er niet op die blogs geadverteerd. Uit de informatie en reacties op de blogs kan nuttige informatie worden verkregen. Bovendien kan door middel van de blogs worden gecommuniceerd met de doelgroep. Het kost immers niets (behalve tijd) om mee te discussiëren op weblogs.

Corporate blogging

Naast het adverteren op weblogs, is het ook mogelijk om zelf een weblog te starten. In hoofdstuk 16 over content marketing stond ik er al kort bij stil. Over het algemeen worden drie soorten blogs onderscheiden: – De CEO blog – De blog die zich richt op de eigen organisatie – De blog die vooral dient als marketinginstrument.

CEO blog

De CEO blog wordt zoals de naam al aangeeft geschreven door de CEO van een bedrijf. Hij zal vooral schrijven over zaken die aandeelhouders en eigen medewerkers van belang vinden. Tevens zal hij zijn visie door de blog kunnen delen met de wereld. Hoewel een CEO blog kan helpen om een organisatie een gezicht te geven en mede daardoor menselijker te maken, wordt een CEO blog meestal niet direct voor marketingdoeleinden gebruikt. Wel voor PR-doeleinden. Indien er bijvoorbeeld een beursgang op komst is zal de CEO potentiële investeerders willen overhalen om aandelen te kopen. En indien er een bepaalde samenwerking moet worden gesloten, zal de CEO met zijn blog een (extra) positief beeld van zijn bedrijf kunnen neerzetten.

Blog over de eigen organisatie

De blog die zich richt op de eigen organisatie beschrijft vooral nieuwsfeiten die de ontwikkeling van het bedrijf toelichten. Bijvoorbeeld een partnership die wordt aangekondigd, de jaarcijfers, of bepaalde prijzen die zijn ontvangen. Een corporate blog kan overigens ook specifiek rondom een product worden gebouwd, zoals het razend populaire weblog van zoekmachine Google. Op die blog worden alle nieuwe features aangekondigd.

Blog als marketinginstrument

Op de blog die vooral dient als marketinginstrument verschijnen vooral informatieve artikelen over het product of de dienst van het bedrijf. Het kan hierbij gaan om een blog van een ZZP’er die zijn kennis etaleert door middel van de blog. Met als doel om zo opdrachten te verwerven. Maar het kan ook een groot bedrijf zijn dat leuke tips en trucs geeft over haar producten. De weblog kan onderdeel zijn van de normale website van een organisatie, maar ook op een aparte domeinnaam worden geplaatst. Om van een eigen blog een succes te maken, gelden enkele aandachtspunten: – Stel heldere redactierichtlijnen op – Schrijf zoekmachine-vriendelijk – Zorg voor informatieve content – Betrek lezers bij de blog; stimuleer reacties – Reserveer tijd om te reageren op reacties – Promoot de blog – Stel de juiste doelen – Betrek de juiste mensen in de organisatie bij de blog – Wees gedisciplineerd. Bekijk succesvolle weblogs van andere bedrijven, en probeer ervan te leren.

Mogen wij jou een voorstel doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Betaalbaar en resultaatgericht?

Wil je Omzet behalen uit je online marketing?

Recente blog berichten