Welke metrics zijn van belang om het succes van een influencer campagne te meten?

succes

Nog steeds wordt het resultaat van een influencer campagne vooral gemeten op basis van bereik. Toch zijn er nog een aantal belangrijke metrics die de meeste overslaan die niet onbelangrijk zijn. We maken voor u even een opsomming.

Bereik

kan men op verschillende manieren hebben. Deze 3 verschillende soorten zijn:

  Op kanalen van de influencer: Hierbij wordt niet enkel en al alleen naar de social posts gekeken maar ook naar het bereik van eventuele onderliggende artikelen. Als het bereik van een onderliggende post beduidend lager is dan deze van uw post, dan kun je spreken van een succesvolle daad. Bij een videocampagne moet je ook met meer rekening houden dan het aantal views, kijk ook eens hoelang de mensen de video hebben bekeken.
  Betaald bereik via andere kanalen: Meestal spreek je met een influencer een aantal posts af waarmee zij je campagne verspreiden. Deze worden meestal wel na verloop van tijd er terug afgehaald. Aanvullend betaald bereik kan het bereik verbreden en vergroten.
De mooiste en laatste vorm van bereik is verdiend bereik: Van verdiend bereik is er sprake als je doelgroep je social post deelt.

Conversie

is een ultieme metric voor merken. Vooral de mode-industrie kan de verkoop laten pieken met influencer marketing. In deze industrie wordt conversie bijvoorbeeld bereikt door een post te lanceren met bekende personen in hun merkkledij.

Engagement

is een ideale metric om te weten te komen wat je doelgroep van je content vindt. Aan het aantal reacties of likes op een post kun je meten hoe groot de betrokkenheid is. Aan de hand van wat mensen zeggen over je campagne kun je het sentiment rondom de campagne bekijken.  

Participatie

is een belangrijke andere vorm van conversie. Een belangrijke vorm van participatie is bijvoorbeeld een wedstrijd met een te winnen prijs. Aan de hand van het aantal deelnemers aan deze wedstrijd kunt u meten hoe enthousiast de doelgroep is voor het merk of product.  

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten