Wereldwijde e-commerce

E-Commerce

De concurrentie in Nederland wordt steeds groter. De groei van Nederlandse webwinkels stijgt boven de vraag uit. Om door te kunnen groeien is het goed om e-commerce wereldwijd in te zetten. Dit wordt ook wel cross-border e-commerce genoemd. Ruim 37% van de Nederlandse online shoppers koopt een of meerdere producten over de grens. Met name de Chinese retailer AliBaba weet steeds meer plaats op Nederlandse grondgebied te veroveren. Ruim 60% van de Europese webshops verwelkomt buitenlandse consumenten. Hier staat 35% van de webwinkels tegenover die alleen aan klanten in eigen land levert. Het zijn met name de Nederlandse webwinkels die ook buitenlandse bestellingen verwerken.

Afstemmen op de cultuur en behoeften van de buitenlandse klant

Toch blijven Nederlandse webshops achter met het aantrekken van buitenlandse klanten. De gemiddelde Europese webshop heeft ongeveer 24% aan buitenlandse websitebezoekers, Nederlandse webwinkels scoren slechts 13%. Belangrijk is om rekening te houden met de cultuur en behoeften van de buitenlandse klant. Lokale betaalmethoden en keurmerken, lokale content en duidelijke informatie over bezorgen zijn onmisbaar. Een meertalige website draagt hier positief aan bij. Te hoge bezorg- en retourkosten schrikken de buitenlandse klant af. Er valt nog veel te verbeteren op het gebied van cross-border e-commerce.

Meer bereiken met meer content

De content shock houdt veel bezig. Dit is het idee dat er steeds meer content geproduceerd wordt, met als gevolg dat het niet meer rendabel is. Met name nietszeggende content draagt bij aan dit idee. Toch blijft het beter om zoveel mogelijk content of teksten te produceren. Wat we zien is dat er een hoop content wordt geproduceerd die geen toegevoegde waarde heeft. Content van een hoger niveau wordt dan ook beter gewaardeerd. De kans op delen is hierbij vele malen groter. Dit gebeurt vaak via social media kanalen.

Zorg dat je iets toe te voegen hebt

Het internet staat vol met content. Het meeste van deze teksten wordt niet gelezen. Bloggers en vloggers weten soms een grote indruk achter te laten. Ze produceren content die onderscheidend is. Dat is nou net datgene dat langer blijft hangen. De teksten die als troep worden beschouwd, zullen minder bezoekers trekken. Uiteindelijk verdwijnen ze in het afvoerputje. Binnen de marketing blijft content een grote rol spelen. Dit is dan ook zeker de investering waard. De content shock lijkt groter dan hij is. In de praktijk valt dit echt wel mee. De focus bij content produceren ligt op kwaliteit en bekendheid.

Plan een Advies sessie met een van onze Specialisten

Recente blog berichten